اثربخشی بازی های گروهی بر مهارت های خودیاری دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم

اثربخشی بازی های گروهی بر مهارت های خودیاری دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم

مریم حبیبی راد1

1) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن

محل انتشار : دومین همایش ملی آسیب شناسی روانی(asruma2.ir)
چکیده :
چکیده پژوهش حاضر، با هدف تعیین اثربخشی بازی های گروهی بر مهارت های خودیاری دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم انجام شد. روش پژوهش از نوع طرح های نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کودکان اتیسم که که درسال1400درحال دریافت خدمات درمانی از مراکز شهر تهران بودند، تشکیل دادند. در این پژوهش 32 کودک پسر مبتلا به اختلال طیف اتیسم با استفاده از روش نمونه گیری ساده به عنوان نمونه انتخاب، و در دو گروه آزمایش(16 نفر) و کنترل(16 نفر) به صورت تصادفی گمارش شدند. از مقیاس رشد اجتماعی وایلند(1965) برای سنجش مهارت های خودیاری کودکان استفاده شد. مداخله بازی های گروهی در 12جلسه45دقیقه ای در طی5 هفته بر روی گروه آزمایش اجرا شد. درحالی که گروه کنترل چنین مداخله ای دریافت نکرد. در پایان مجددا هر دوگروه(آزمایش و کترل) توسط مقیاس رشد اجتماعی وایلند(1965) مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس یک راهه تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاکی از این بود که مهارت های خودیاری در گروه آزمایش تحت تأثیرمداخله بازی های گروهی بهبود یافت که این بهبودی معنادار بود. با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد می شود اجرای بازی های گروهی بر روی مهارت های خودیاری دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم در الویت آموزشی درمانگران اختلال طیف اتیسم قرار بگیرد.
کلمات کلیدی : واژه های کلیدی: بازی های گروهی مهارت های خودیاری اختلال طیف اتیسم.