کاربرد ابزارهای کنترل کیفیت آماری در یک مورد واقعی

کاربرد ابزارهای کنترل کیفیت آماری در یک مورد واقعی

علیرضا جباری1 مریم شریفی لاری2 مریم ناصرپناه تیرگانی3

1) دانشجوی کارشناسی مهندسی صنایع، دانشگاه تربت‌حیدریه، ایران
2) دانشجوی کارشناسی مهندسی صنایع، دانشگاه تربت‌حیدریه، ایران
3) دانشجوی کارشناسی مهندسی صنایع، دانشگاه تربت‌حیدریه، ایران

محل انتشار : ششمین کنفرانس بین المللی پژوهش های کاربردی در علوم و مهندسی - آلمان(6carse.com)
چکیده :
هر محصول یا خدماتی که تولید می شود (برای همیشه در نظر داشته باشید که مفهوم تولید فقط برای کالا نیست بلکه خدمات هم تولید می‌شوند) باید دارای یه سطح مشخصی از کیفیت باشد. تعریف کیفیت به طور جامع در حوزۀ مدیریت کیفیت ارائه شده است، اما بطور خلاصه کیفیت به معنی یک محصول یا خدمتی است که باید حداقل های استانداردهای تعریف شده برای آن محصول یا خدمت را داشته و منطبق بر سطح رضایت و خواستۀ مشتری باشد. این کیفیت موارد مختلفی را شامل می شود ازجمله: اندازه، جنس، قابلیت های فیزیکی و شیمیایی، ظاهر، دوام و.... که کنترل کیفیت یعنی نظارت بر اینکه محصول یا خدمت مربوطه منطبق بر این مشخصات تولید یا ارائه شود. زماني مي توانيم به اهدف اجرايي SPC نائل گرديم كه فرهنگ اجراي SPC در سازمان درك شود و اين مهم محقق نمی شود مگر با حمايت مديريت سازمان. همچنين بايد همواره در نظر داشته باشيم كه SPC يك امر پيوسته مي باشد و نمي توان به اجراي آن فقط در يك مقطع زماني اكتفا نمود. داشتن یک واحد کنترل کیفیت قوی با سوددهی بیشتر کارخانه رابطۀ مستقیم دارد و بقای سازمان وابسته به آن است چرا که نداشتن کنترل کیفیت و وجود محصول نامنطبق در چرخۀ تولید و روانه شدن آن به بازار باعث از دست دادن مشتری و از بین رفتن محبوبیت محصول می شود.
کلمات کلیدی : کنترل کیفیت استاندارد محصول خدمات