جهانی سازی و نقش آن در شکل گیری و چگونگی رفتار شهروندی سازمانی کارکنان

جهانی سازی و نقش آن در شکل گیری و چگونگی رفتار شهروندی سازمانی کارکنان

نسرین کریمی زاده1

1) دانشجوی دکترای برنامه درسی دانشگاه شهید بهشتی

محل انتشار : دومین کنفرانس ملی آینده نگری در روانشناسی و علوم تربیتی(femconf.ir)
چکیده :
رفتارهای شهروندی سازمانی، رفتارهایی است که برای سازمان مفیدند، ولی با این حال به عنوان بخشی از فعالیتهای اصلی شغل در نظر گرفته نمی‌شود. این رفتارها، بیشتر از طرف کارکنان به منظور حمایت از منابع سازمان صورت می‌گیرد، هر چند که ممکن است به طورمستقیم منافع شخصی به دنبال نداشته باشند.رفتار شهروندي سازماني كاركنان، پيامدهاي مهمي براي سازمان دارد. بروز اين رفتارها ميتواند سبب افزايش اثر بخشي سازماني شود. بي‌شك دنياي امروز، دنياي انسانها است و متوليان سازمان‌هاي مختلف انسان‌ها هستند. سازمان‌ها بدون وجود افراد، نه تنها مفهومي نخواهد داشت بلكه اداره آنها نيز ميسر نخواهد بود. با توجه به تغییرات روزافزون در مناسبات جهانی، در این مقاله ارتباط میان جهانی سازی و رفتار شهروندی سازمانی و تاثیر آن بر چگونگی رفتار شهروندی سازمانی به روش توصیفی – کتابخانه ای با بررسی جدیدترین منابع معتبر خارجی مورد بررسی قرار گرفته است.
کلمات کلیدی : ارتباطات جهانی سازی سازمان رفتار شهروندی سازمانی کارکنان