موانع و راهکارهای پیش روی مشارکت والدین در پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی

موانع و راهکارهای پیش روی مشارکت والدین در پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی

فاطمه ابوالی1 فاطمه خالوندی2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران،
2) استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران،

محل انتشار : دومین کنفرانس ملی آینده نگری در روانشناسی و علوم تربیتی(femconf.ir)
چکیده :
خانواده يكي از نهادهايي است كه مي‌تواند نقش پررنگی در پيشرفت كمي و كيفي نظام آموزشي داشته باشد. در جوامعی که والدین در تعلیم و تربیت کودکان خود مشارکت دارند، موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان بیشتر است. پژوهش‌سرای دانش‌آموزی از مهم‌ترین مراکز آموزشی در نظام تعلیم و تربیت محسوب می‌شود كه برای دستیابی به اهداف عالیه و همچنین بهبود عملکرد خود به مشاركت فعال والدین دانش‌آموزان نیازمند است. با هدف تبیین نقش و جایگاه مشاركت اوليا در فعالیت‌های پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی، پژوهش حاضر به شناسایی و بررسی موانع و راهکارهای پیش روی مشارکت والدین در پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی پرداخته است. روش گردآوری و تنظیم مطالب به شکل مروری و با مطالعه دقیق منابع و اسناد کتابخانه‌ای و تحقیقات انجام‌شده در این حوزه بود. بررسی مطالعات انجام شده در این زمینه نشان داد که عواملی چون کمبود وقت، فقدان دانش لازم، وضعیت اجتماعی و اقتصادی نامناسب، دغدغه‌های روانی و نگرش غلط نسبت به پدیده مشارکت از جمله موانعی است که موجب کاهش مشارکت اولیاء در فعالیت‌های پژوهش‌سرا می‌شود. همچنین برای رفع این موانع می‌توان از راهکارهایی همچون فرهنگ‌سازی، آگاهی بخشی، برخورد به شیوه مناسب، توجه به علایق و نیازهای والدین، ایجاد نگرش مثبت و برقراری پیوندهای عاطفی و روانی با ایشان بهره جست.
کلمات کلیدی : مشارکت والدین پژوهش‌سرا مدرسه