نقش برجسته مهارت‌های مدیریتی مدیران در ارتقاء کیفیت معلمان در جهت پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

نقش برجسته مهارت‌های مدیریتی مدیران در ارتقاء کیفیت معلمان در جهت پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

مهسا محمودی مشایی1

1) کارشناس ارشد، رشته مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران

محل انتشار : اولین همایش بین المللی و دومین همایش ملی مدیریت ورزشی با رویکرد سلامت سازمانی(cnsmuma.ir)
چکیده :
مدیریت مدرسه به عنوان یکی از عوامل مؤثر در بهبود کیفیت آموزشی، نقش مهمی در تحقق اهداف آموزشی و پرورشی دارد. در واقع، رشد وگسترش تقاضا برای استفاده از فرصت های آموزشی ونیز ضرورت تغییر درتصمیم گیری و سیاست گزاری، بهبود کیفی و ایجاد فرصت های برابر آموزشی برای همگان، نقش خطیر مدیریت نظام آموزشی را به وظیفه ای سنگین و پر مسئولیت مبدل ساخته است. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف نقش برجسته مهارت‌های مدیریتی مدیران در ارتقاء کیفیت معلمان در جهت پیشرفت تحصیلی دانش آموزان انجام گرفت. روش پژوهش حاضر مروری از نوع کتابخانه‌ای است. مطالب گردآوری شده برگرفته از سایت‌های پژوهشی مختلف فارسی و لاتین همچون اس آی دی، ساینس دایرکت، اسکوپوس، مگیران، گوگل اسکالر، پورتال علوم انسانی و پایان نامه‌های دانشگاهی می‌باشد. کلیدواژه های پژوهش حاضر جهت جستجو عبارت بودند از: نظام آموزش و پرورش، مهارت های مدیریتی، کیفیت بخشی، کیفیت تدریس معلمان، پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان. نتایج مطالعات انجام شده نشان دادند اگر مدیران مدارس از مهارت‌های مدیریتی لازم برخوردار باشند می توانند در کیفیت بخشی همچون بهبود کیفیت تدریس معلمان نقش بسزایی داشته باشند. به عبارتی مدیران با افزایش مهارت های مدیریتی خود، می توانند بر افزایش کیفیت معلمان تاثیر بسزایی بگذارند. حال زمانی که کیفیت تدریس معلمان افزایش پیدا کند، پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان را ملاحظه خواهیم کرد.
کلمات کلیدی : مدیران مهارت های مدیریتی کیفیت معلمان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان