تاثیر شهرت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان اماکن ورزشی

تاثیر شهرت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان اماکن ورزشی

ساراترابی1

1) دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی

محل انتشار : اولین همایش بین المللی و دومین همایش ملی مدیریت ورزشی با رویکرد سلامت سازمانی(cnsmuma.ir)
چکیده :
چکیده هدف کلی تحقیق حاضر تعیین تاثیر شهرت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان اماکن ورزشی شهرداری تهران می باشد. نوع تحقیق حاضر از نظر هدف ، کاربردی و به لحاظ استراتژی زمینه یابی است. جامعه آماري مورد نظر در اين تحقيق، تمامي کارکنان اماکن ورزشی منطقه 14 شهرداری تهران به تعداد 158 نفر است و حجم نمونه تحقیق 112 نفر می باشد. روش نمونه گیری تحقیق حاضر ، تصادفی – طبقه ای است.جهت تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاد شد. ابزارهای تحقیق شامل پرسشنامه شهرت سازمانی فومبران و ونریل (۲۰۰۳) با ضریب آلفای کرونباخ 0.85 و پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی پادساکف و همکاران (1990) با ضریب آلفای کرونباخ 0.84 می باشد. جهت توصیف یافته های جمعیت شناختی و متغیرهای تحقیق از شاخص های آمار توصیفی مانند میانگین، انحراف معیار، فراوانی ،درصد فراوانی استفاده شد. در ضمن جهت تعیین توزیع طبیعی داده ها ازآزمون کلموگروف-اسمیرنوف، تاثیر متغیرها بر یکدیگر از رگرسیون خطی استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که وضعیت شهرت سازمانی اماکن ورزشی منطقه 14 شهرداری تهران کمتر از متوسط است و از وضعیت مطلوبی برخوردار نمی باشد اما رفتار شهروندی سازمانی و ابعاد آن بیشتر از متوسط است و از وضعیت مطلوبی برخوردار می باشد. از طرفی شهرت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی و مولفه های آن یعنی نوع دوستی ، جوانمردی ، وظیفه شناسی ، فضیلت مدنی و احترام و تکریم در کارکنان اماکن ورزشی منطقه 14 شهرداری تهران تاثیر دارد و شهرت سازمانی توان پیش بینی رفتار شهروندی سازمانی را دارد.
کلمات کلیدی : شهرت سازمانی رفتار شهروندی سازمانی کارکنان اماکن ورزشی