تاثیر مصرف صفحات ورزشی در اینستاگرام بر میزان رضایت از بدن و گرایش زنان به فعالیت‌بدنی

تاثیر مصرف صفحات ورزشی در اینستاگرام بر میزان رضایت از بدن و گرایش زنان به فعالیت‌بدنی

طاهره اقتدائی1 مینا ملائی2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان، دانشکده تربیت‌بدنی،رشت، ایران
2) استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان، دانشکده تربیت‌بدنی،رشت، ایران

محل انتشار : اولین همایش بین المللی و دومین همایش ملی مدیریت ورزشی با رویکرد سلامت سازمانی(cnsmuma.ir)
چکیده :
هدف اصلی از اجرای این پژوهش مطالعه تاثیر مصرف صفحات ورزشی در اینستاگرام بر میزان رضایت از بدن و گرایش زنان به فعالیت‌بدنی بود. پژوهش حاضر کاربردی و از نوع پیمایشی بود و گردآوری داده‌های آن به شکل میدانی انجام شد. تمامی زنانی که حداقل در 6 ماه گذشته دارای سابقه استفاده از اینستاگرام در شهر گنبد کاووس بوده‌اند جامعه آماری این پژوهش را تشکیل می‌دهند. بر مبنای فرمول نمونه‌گیری کوکران تعداد 384 کاربر زن اینستاگرام به صورت هدفمند انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این مطالعه شامل پرسش‌نامه‌های مصرف اینستاگرام (تریفایرو، 2018)، رضایت از بدن (جین و تیواری، 2023) و گرایش به فعالیت‌بدنی (اشمیت و همکاران، 2014) بود. داده‌های این پژوهش به شکل توصیفی و استنباطی به وسیله برنامه‌های آماری اس‌پی‌اس‌اس نسخه 25 و اسمارت‌پی‌ال‌اس نسخه 3 تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد مصرف صفحات ورزشی در اینستاگرام بر میزان رضایت از بدن زنان اثر منفی و معنی‌داری دارد. همچنین نتایج به دست آمده مشخص نمود مصرف صفحات ورزشی در اینستاگرام بر میزان گرایش زنان به فعالیت‌بدنی اثر مثبت و معنی‌داری دارد. در نهایت نتایج آزمون سوبل نشان داد مصرف صفحات ورزشی در اینستاگرام بر گرایش زنان به فعالیت‌بدنی با نقش میانجی میزان رضایت از بدن اثر معنی‌داری ندارد. به دلیل آن‌که زنان بخش قابل توجهی از کاربران اینستاگرام را تشکیل می‌دهند لذا می‌توان بیان کرد که مشاهده تصاویر افرادی با تناسب جسمانی بالا در اینستاگرام می‌تواند موجب کاهش رضایت زنان از بدن خود شده و تمایل آن‌ها به انجام فعالیت‌بدنی را افزایش دهد.
کلمات کلیدی : اینستاگرام صفحات ورزشی رضایت از بدن گرایش به فعالیت‌بدنی.