بررسی وضعیت تحصیلی قهرمانان ورزشی در ايران (طي دوره هشت ساله 1387-1395)

بررسی وضعیت تحصیلی قهرمانان ورزشی در ايران (طي دوره هشت ساله 1387-1395)

سیدمهدی فارقی1

1) کارشناس اداره کل تربیت بدنی وزارت علوم تحقیقات وفناوری

محل انتشار : اولین همایش بین المللی و دومین همایش ملی مدیریت ورزشی با رویکرد سلامت سازمانی(cnsmuma.ir)
چکیده :
هدف این پژوهش، تحلیل وضعیت تحصیلی قهرمانان ورزشی پسر‌ و دختر تیم‌های ملی کشور می باشد. پژوهش حاضر از نظر ماهیت، کاربردی و به لحاظ هدف از نوع توصیفی- تحلیلی و گردآوری داده ها بشکل سرشماری است. جامعه آماری پژوهش، قهرمانان ورزشی پسر‌ و دختر تیم‌های ملی کشورهستند که از طریق آیین نامه پذیرش قهرمانان ورزشی به دانشگاه‌ها راه یافته‌اند و وضعیت تحصیلی آنها هنگام ورود به دانشگاه در رشته تربیت بدنی وعلوم ورزشي درسه مقطع زمانی (1395،1390،1387) در مقاطع تحصیلی دیپلم، کاردانی، و کارشناسی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. ابزار اندازه‌گیری در این پژوهش، بررسی نمرات معدل مقاطع دیپلم و کارشناسی 148 ورزشکار تیم ملی از بین 200 نفر جامعه آماری در این پژوهش می باشد و نمرات میانگین این افراد با استفاده از آزمون‌های تی مستقل و تحليل واريانس در سطح معنی داری0.05 > P مقایسه شد. نتایج بدست آمده حاکی از این مطلب است که در مقhطع تحصیلی دیپلم (بجز رشته هنرستان و کار و دانش)، کاردانی، و کارشناسی تفاوت معنی‌داری در سطوح نمرات میانگین، در بازه زمانی مورد نظر رخ نداده است. از یافته ها می توان نتیجه گرفت که وضعیت تحصیلی این ورزشکاران طی هشت سال، پیشرفت یا افت نداشته‌ و تنها افت نمرات میانگین در گروه هنرستان و کاردانش نسبت به ادوار گذشته مشاهده می شود. بنا براین فرض تاثیرشاخص افت تحصیلی قهرمانان بر کاهش تمایل آنها به ادامه تحصیل و بروز مشکلات آموزشی در دانشگاهها که در سالهای اخیر پررنگ تر شده، رد می شود و ارتباط معناداری بین افت کیفیت تحصیل و عدم تمایل به تحصیل مشاهده نگردید. لذا پيشنهاد مي شود با توجه به اهمیت موضوع عوامل موثر برکاهش تمایل قهرمانان به موضوع ادامه تحصیل مورد بررسی وشناسایی قرارگیرد.
کلمات کلیدی : قهرمانان دانشجویان وضعیت تحصیلی تربیت بدنی آموزش عالی