اثر بازی درمانی بر اضطراب و فوبی اجتماعی کودکان

نیلوفر مکاییلی1 هانیه برنجی زاده2

1) استاد گروه روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی
2) دانشجویی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه محقق اردبیلی

محل انتشار : دومین همایش ملی روان‌شناسی بالینی کودک و نوجوان(cpcauma2.ir)
چکیده :
مقدمه: اضطراب حالتی فراگیر، نا خوشایند، مبهم و همراه با برانگیختگی دستگاه عصبی خودکار، سردرد، عرق کردن، تپش قلب، گرفتگی ماهیچه ها و ناراحتی های گوارشی و بی قراری است.اضطراب نشانه هشدار است که فرد را از خطری نزدیک آگاه می کند اضطراب می تواند پاسخی مناسب و در راستای سازگاری فرد باشد کمی اضطراب فرد را آماده می سازد تا همه ی منابع خود را در برابر تهدیدی بالقوه به کار گیرد.در حالی که اضطراب بالا توانایی های ذهنی و شناختی را کاهش می دهد و یا مختل می کند در این مبحث به اضطراب جدایی کودکان پرداخته خواهد شد. روش: از این نظر در این پژوهش به برسی و مرور اثر بازی درمانی بر اختلال اضطراب و فوبی اجتماعی کودکان می پردازیم مطالب عنوان شده از مجلات و پایگاه ها و همایش های معتبر علمی داخلی و خارجی استخراج شده است از جمله ( SID، CIVILCA، Magian، ISC) این مطالعه مروری بر کلیه مقالات منتشر شده با استفاده از لغات کلیدی اضطراب ، فوبی اجتماعی بازی درمانی و این مقالات در فاصله زمانی 1394تا 1399 مورد جستجو قرار گرفته است. که حاصل از این مقالات جستجو؛ 6 مقاله بدست آمده که در پیشینه پژوهشی ذکر شده است. نتایج: تعاریف و نتایج متعددی در مطالعات مختلف بدست آمده که حاکی از تاثیر بازی درمانی در اضطراب کودکان می باشد. که بازی درمانی باعث کاهش اضطراب در کودکان می باشد. بحث و نتیجه گیری: اضطراب در آینده می تواند باعث بروز برخی مشکلات اجتماعی در کودکان باشد از این نظر لازم است که توجه بیشتری در پیشگیری و درمان آن در کودکان صورت پذیرد بنابراین با بازی درمانی می توان اضطراب کودکان را کاهش داد که کودکان می توانند به راحتی با همسالان ارتباط برقرار کرده که باعث بهبود کیفیت زندگی در کودکان می باشد.
کلمات کلیدی : کلید واژه: اضطراب کودکان فوبی اجتماعی بازی درمانی.