اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر حساسیت اضطرابی مرتبط با پاندمی کرونا در دانشجویان

اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر حساسیت اضطرابی مرتبط با پاندمی کرونا در دانشجویان

محمد طحان1 سید مهدی صدیقی2 مژگان عدالت پناه3

1) مدرس، گروه روان شناسی، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسلامی، قائنات، ایران
2) مدرس، گروه روان شناسی، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسلامی، قائنات، ایران
3) دانشجوی کارشناسی، گروه روان شناسی، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسلامی، قائنات، ایران

محل انتشار : دومین همایش ملی روان‌شناسی بالینی کودک و نوجوان(cpcauma2.ir)
چکیده :
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش وتعهد بر حساسیت اضطرابی مرتبط با پاندمی کرونا در دانشجویان بود. روش این پژوهش آزمایشی از نوع پیش¬آزمون-پس¬آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی قائنات در سال 1400 بود. از این جامعه آماری تعداد 260 نفر بر اساس فرمول کوکران و به روش نمونه¬گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. آنها به ابزار پژوهش پرسشنامه حساسیت اضطرابی پاسخ دادند (پیش¬¬آزمون) و به روش نمونه¬گیری تصادفی تعداد 60 نفر به عنوان نمونه انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند (هر گروه 30 نفر). گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت درمان مبتنی بر پذیرش وتعهد به صورت مجازی قرار گرفتند و گروه کنترل مداخله¬ای دریافت نکرد. در پایان مجددا هر دو گروه به ابزار پژوهش پاسخ دادند (پس¬آزمون). برای تجزیه و تحلیل داده¬ها از تحلیل کواریانس با نرم افزار Spss ورژن 21 استفاده شد. نتایج نشان داد که بین گروه آزمایش و کنترل از لحاظ حساسیت اضطرابی در پیش¬آزمون و پس_آزمون تفاوت معنی¬داری وجود دارد (05/0>p). بنابراین درمان مبتنی بر پذیرش وتعهد باعث کاهش حساسیت اضطرابی دانشجویان در زمان پاندمی کرونا شده است.
کلمات کلیدی : درمان مبتنی بر پذیرش وتعهد حساسیت اضطرابی دانشجویان پاندمی کرونا