مروری نظام مند بر هراس اجتماعی در کودکان دارای ویژگی بدبینی

مروری نظام مند بر هراس اجتماعی در کودکان دارای ویژگی بدبینی

زهرا خادمی آستانه1

1) ارشد مشاوره گرایش مدرسه،دانشگاه محقق اردبیلی واحد

محل انتشار : دومین همایش ملی روان‌شناسی بالینی کودک و نوجوان(cpcauma2.ir)
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر مروری نظام مند بر هراس اجتماعی در کودکان دارای ویژگی بدبینی است.روش پژوهش توصیفی و از نظر ماهیت کاربردی می باشد.یافته ها نشان دادند که کودکان بدبین به علت بدبینی نسبت به دیگران و ترس از مورد ارزیابی منفی قرار گرفتن دچار اضطراب اجتماعی شدیدی هستند و به بودن در میان جمع و اجتماع تمایلی ندارند و هم چنین کودکان مبتلا به اضطراب اجتماعی از بدبینی بسیار شدیدی رنج می برند و از سلامت روانی پایین¬تری در مقایسه با کودکان عادی برخوردار هستند و از قدرت رهبری بسیار پایینی برخوردار هستند، بدین ترتیب هم از بودن در گروه و هم بر عهده گرفتن رهبری گروه ترس شدیدی دارند و این امر منجر به افسردگی آنان می گردد و این کودکان هرگز به پیشرفت فکر نمی¬کنند. بدبینی در کودکانی که دچار اختلال هراس و اضطراب اجتماعی هستند باعث می شود که همیشه از اینکه چگونه در نظر دیگران هستند؟احساس نگرانی کنند، کودکان دچار هراس و اضطراب اجتماعی به علت بدبینی در موقعیت و مکان¬های اجتماعی بیش از حد بر روی اتفاق های منفی تمرکز می کنند و به طرز برخورد دیگران با خودشان بیش از حد توجه می کنند و از برقراری روابط صمیمی با دیگران پرهیز می¬کنند.نتایج حاکی از این بود که احساس ناراحتی ناشی از اضطراب اجتماعی، اغلب منجر به اجتناب از دامنه ی وسیعی از تعاملات اجتماعی می گردد.اضطراب اجتماعی، یک اختلال بسیار ناتوان کننده است که میتواند بسیاری از جنبه های زندگی فرد را مختل کند. اضطراب اجتماعی میتواند از نوع خاص باشد یعنی فقط برخی موقعیت های اجتماعی را شامل شود و یا هراس اجتماعی میتواند از نوع هراس فراگیر باشد که عموماً شامل نگرانی شدید و پایدار است که فرد از قضاوت دیگران در مورد ظاهر یا رفتار در حضور دیگران دارد.
کلمات کلیدی : هراس اجتماعی کودکان بدبینی