بررسی تاثیر آموزش CBT روی دانشآموزان در کلاس درس )مطالعه مروری: نظاممند)
بررسی تاثیر آموزش CBT روی دانشآموزان در کلاس درس )مطالعه مروری: نظاممند)
اسماعیل رحیمی1
1) دانشجوی کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی
محل انتشار :
دومین همایش ملی روانشناسی بالینی کودک و نوجوان(cpcauma2.ir)
چکیده :
ذهنآگاهی، یکی از درمانهای مطرح در جهان است. این درمان در شرایط مختلف و برای افراد سالم و بیمار کاربرد دارد. ذهنآگاهی یک روش یا فن نیست، اگر چه در انجام آن روشها و فنون مختلف زیادی به کار رفته است. ذهنآگاهی را میتوان به عنوان یک شیوه «بودن» با یک شیوه «فهمیدن» توصیف کرد که مستلزم درک کردن احساسات شخصی است. حوزه تجربه ذهنآگاهی بسیار وسیع است و شامل احساسها، ادراکها، تکانهها، هیجانها، افکار، گفتار، عملکرد و ارتباط است و بنابراین میتواند به کسی که مبتلا به مشکلات هیجانی است کمک کند. پژوهش حاضر یک مرور توصیفی و با توجه به روش اجرا جزء مطالعات مروری نظام مند است. جستجوی سابقه پژوهشی با استفاده از پایگاههای دادههای الکترونیکی زیر شامل پایگاه اطلاعات علمی (SID)، پرتال جامع علوم انسانی، پایگاه مجلات تخصصی نور، pubmed، web of science، google scholar و sciencedirect بدون محدودیت زمانی در ایران انجام شد. نتایج این تحقیق نشان داد که ذهنآگاهی نشانههای مشکلات رفتاری از جمله مشکلات رفتاری درونی سازی شده و برونی سازی شده مانند اختلال سلوک و پرخاشگری، توجه و نشانههای آن و نشانههای اضطراب و گوشهگیری دانشآموزان را کاهش میدهد.
کلمات کلیدی :
ذهن آگاهی
مطالعات مروری نظاممند
پایگاه اطلاعات علمی
دانشآموزان