نقش ویژگی های شخصیتی اساتید با انگیزش پیشرفت دانشجویان دانشگاه آزاداسلامی قائنات

نقش ویژگی های شخصیتی اساتید با انگیزش پیشرفت دانشجویان دانشگاه آزاداسلامی قائنات

محمد طحان1 سید مهدی صدیقی2 فائزه محسنی3

1) مربی، گروه روان شناسی، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسلامی، قائنات، ایران
2) مربی، گروه روان شناسی، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسلامی، قائنات، ایران
3) دانشجوی کارشناسی، گروه روان شناسی، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسلامی، قائنات، ایران

محل انتشار : دومین همایش ملی روان‌شناسی بالینی کودک و نوجوان(cpcauma2.ir)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش ویژگی¬های شخصیتی اساتید با انگیزش پیشرفت دانشجویان دانشگاه آزاداسلامی قائنات انجام شد. روش این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل دو گروه: گروه اول شامل کلیه اساتید و گروه دوم شامل کلیه¬ی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائنات در سال 1401 بود. حجم نمونه اساتید به دلیل محدودیت جامعه به صورت تمام شماری شامل کلیه اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائنات بود. حجم نمونه¬ی دانشجویان بر اساس فرمول کوکران 226 نفر تعیین شد که به روش نمونه¬گیری تصادفی طبقه¬ای انتخاب شد. ابزار پژوهش پرسشنامه نسخه تجدیدنظرشده فرم کوتاه آزمون شخصیتی NEO کاستا و مک کرا (1992)؛ پرسشنامه انگیزه پیشرفت (T.M.A) هرمنس بود. داده های جمع¬اوری شده با نرم افزار spss-22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد بین ویژگی های شخصیتی اساتید با انگیزش پیشرفت دانشجویان دانشگاه آزاداسلامی قائنات رابطه وجود دارد. اساتید با ویژگیهای مثبت شخصیتی دانشجویان را به تعامل، پیشرفت تحصیلی و یادگیری عمیقتر سوق می¬دهند و در مقابل آنها را تشویق می¬کنند تا خود را بهتر نشان دهند و این خود منجر می¬گردد دانشجویان به کلاس درس و استاد بیشتر علاقه نشان دهند و انگیزه ی بیشتری جهت حضور در کلاس، مطالعه و یادگیری داشته باشند
کلمات کلیدی : ویژگی¬های شخصیتی انگیزش پیشرفت دانشجویان