سیستم گردشگری و زنجیره ارزش گردشگری

فائزه السادات میرفخرالدینی1

1) استادیار و عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد

محل انتشار : ششمین کنگره بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران(6icsda.ir)
چکیده :
در این مقاله مولفه های اصلی گردشگری به عنوان یک زمینه تجاری مبتنی بر مصرف کننده تلفیق شده است و هدف اصلی این آن بررسی سیستم گردشگری و زنجیره ارزش گردشگری به عنوان چارچوب های تحلیلی برای کسب و کارهای گردشگری است، که با رویکرد مروری بر ادبیات موضوعی درباره موضوعات مفهومی و جنبه‌های مدیریتی نظام گردشگری و زنجیره ارزش انجام شده است. یافته‌ها حکایت از آن دارند که گردشگری یک علم یا یک رشته علمی نیست؛ بلکه تنها مجموعه ای از دانش بوده و عناصر سازنده گردشگری، یعنی رویکردهای نظام گردشگری و زنجیره ارزش گردشگری و همچنین مفهوم تجربه گردشگری را ارائه می کند. این تحقیق ماهیت اکتشافی داشته و بیشتر بر اساس مرور ادبیات است. مفاهیم عملی گردشگری یک فعالیت چندوجهی است که بر بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی مختلف که به‌عنوان یک سیستم به هم مرتبط هستند، می‌پردازد. بنابراین، گردشگری باید به عنوان یک سیستم که شامل عناصر مرتبط با یکدیگر است درک شود. مدل زنجیره ارزش را می توان در هم گردشگری، هم در سطح کسب و کار و هم در سطح مقصد به کار برد. گردشگران نقطه کانونی زنجیره ارزش جهانی در گردشگری بین المللی هستند. در این تحقیق سعی شده است مدل ها و مفاهیم تحلیلی را به روشی یکپارچه تحلیل شوند. این تحلیل در ایجاد درک بهتر از صنعت گردشگری و سرمایه گذاری های تجاری در این زمینه بسیار مفید خواهد بود.
کلمات کلیدی : سیستم گردشگری زنجیره ارزش زنجیره ارزش گردشگری تجربه گردشگر.