اهمیت مشارکت در آموزش برای توسعه پایدار و بهداشت (مطالعه موردی: شهرداری کرج)

اهمیت مشارکت در آموزش برای توسعه پایدار و بهداشت (مطالعه موردی: شهرداری کرج)

زهرا بلوچی1 محمدعلی آدینه2 سیدمحمد شبیری3

1) کارشناسی ارشد آموزش محیط زیست و کارشناس بهداشت محیط شهرداری کرج
2) کارشناسی ارشد مهندسی محیط زیست و کارشناس سازمان تامین اجتماعی تهران
3) استاد گروه آموزش محیط زیست دانشگاه پیام نور تهران، ایران

محل انتشار : ششمین کنگره بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران(6icsda.ir)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی اهمیت مشارکت در آموزش برای توسعه پایدار و بهداشت در شهرداری کرج صورت گرفته است. بنابراين در ابتدا ابعاد و گویه های آموزش مشارکت، آموزش توسعه پایدار و آموزش بهداشت شناسائي شده و سپس روابط بين متغيرهاي شناسائي شده ارائه گرديده است. در این تحقیق ابعاد سازه آموزش توسعه پایدار شامل اقتصادی، فرهنگی- اجتماعی و محیطی و نیز ابعاد آموزش بهداشت شامل ابعاد سلامت جسم، سلامت تغذیه، سلامت محیط، سلامت خانواده، ایمنی حوادث، تحرک بدنی، سلامت روانی، پیشگیری از رفتارهای پر خطر، کنترل و پیشگیری از بیماری ها و بهداشت عمومی و مدارس می باشد. براي گردآوري داده‌هاي مربوط به سنجش متغيرهاي تحقيق از یک پرسشنامه استاندارد استفاده شده است که در مجموع شامل سه سازه، 14 بعد و 50 سؤال است. براي بررسي روايي پرسشنامه از روش اعتبار محتوا استفاده شده است. براي محاسبه پايايي از ضريب آلفاي كرونباخ استفاده گرديد و پايائي پرسشنامه بسيار مطلوب ارزيابي گرديده است. جامعه آماري اين تحقيق شامل کلیه کارشناسان محیط زیست شهرداری کرج است. پس از اطمينان از روائي و پايائي مقياس‌هاي طراحي شده براساس محاسبات انجام شده، پرسشنامه‌ها در نمونه‌اي به حجم 201 نفر توزيع شد. براي تجزيه و تحليل داده‌هاي گردآوري شده و تعيين روابط بين متغيرها نيز از مدل معادلات ساختاری بهره گرفته شده است. همچنين تجزيه و تحليل داده‌هاي بدست آمده با استفاده از نرم افزار آماري SPSS و لیزرل صورت گرفته است. طبق تجزیه و تحلیل های صورت گرفته در رابطه با فرضیات پژوهش، آموزش مشارکت و آموزش توسعه پایدار و آموزش بهداشت در مدارس رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد.
کلمات کلیدی : آموزش مشارکت: آموزش توسعه پایدار آموزش بهداشت مدل معادلات ساختاری