تحول حقیقى و بنیانى در آموزش و پرورش

سجاد حامل1

1) کارشناسی علوم تربیتی /دانشگاه پیام نور

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی تحقیقات پیشرفته در مدیریت و علوم انسانی مونیخ، آلمان (huconf.com/2nd)
چکیده :
تحول یعنی فرآیند ذوب شدن اندیشه‌ها، باورها و رفتارهای سنتی و تثبیت ارزش‌های نوین و استقرار نظام‌های جدید. یعنی منطبق کردن سازمان‌ها با آخرین پدیده‌های روز. با توجه به اهمیت و شکل گیری زیرساخت های اصلی در عصرکنونی، یکی از عوامل اصلی پیشرفت و توسعه در کشورها، توسعه امر آموزش و پژوهش است. بنابراین، در زمره تغییر در ارکان پایه می‌بایست جایگاه حقیقی پژوهش در تمامی جوانب و ساختارهای آموزش و پرورش روشن و شفاف باشد. از این رو جهت اصلی مقاله را در خصوص بررسی نقش پژوهش در زیرساخت های اصلی تحول آموزش و پرورش معطوف داشته و نگاه عمیق به جوانب مختلف آن و تأثیرش در فعالیت های کیفی آن ، ‌هدف اصلی بوده است . در این مقاله با اشاره به ریشه‌ها و راهکارهای مناسب در راستای رفع مشکل های عملکردی و تنگناها می پردازد که می تواند زمینه پژوهش را در ایجاد تحول آموزش و پرورش پر رنگ تر کند و سعی شده است حداکثر مطالب کیفی در اختیار قرار دهد. تحول ازدیدگاه مقام معظم رهبری عبارت از: ببینید ما چه می‌خواهیم؟ محصول و خروجى آموزش و پرورش را چه می‌خواهیم باشد؟ اول این را مشخص بکنیم؛ ترسیم بکنیم؛ بعد ببینیم که براى ساختن یک‌چنین موجودى، یک چنین مردى، زنى، جوانى، چه کارهاى مهم و اساسى، چه تعالیمِ لازم، در خلال چه برنامه‏ى آموزشى باید داده شود، تا این موجود پرورش پیدا کند. آن وقت آدم‌هاى کارآمدمان بنشینند آن نظام را تعریف و تدوین کنند و با شجاعت لازم وارد میدان شوند و تشکیلات آموزش و پرورش را بر طبق آن نظام تعریف کنند و تحقق ببخشند. این، می‌شود تحول حقیقى و بنیانى.
کلمات کلیدی : آموزش و پرورش - تحول حقیقی و بنیانی – پژوهش-دیدگاه رهبری