بررسی رابطه بین آموزش مهارتی فنی و حرفه ای بر توانمندسازی و کارآفرینی زنان با توجه به نقش میانجی قابلیتهای سازمانی در مرکز آموزش فنی وحرفه ای شهرستان کهنوج

بررسی رابطه بین آموزش مهارتی فنی و حرفه ای بر توانمندسازی و کارآفرینی زنان با توجه به نقش میانجی قابلیتهای سازمانی در مرکز آموزش فنی وحرفه ای شهرستان کهنوج

فریبا گرجی زاده1 رضا یعقوبی ساردو2

1) کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی - مدیریت مالی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران
2) دانشجوی دکترای مدیریت صنعتی - مالی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم

محل انتشار : کنفرانس بین المللی پیشرفت های اخیر در مهندسی، نوآوری و تکنولوژی - بلژیک(eitconf.com/1st)
چکیده :
یکی از شاخص‌های مهم برای سنجش توسعۀ هر کشور، وضعیت زنان و اشتغال آنان است. آموزش زنان بی‌گمان یکی از مهمترین وظایف دولتها محسوب می‌شود. برنامۀ اشتغال افراد و جوامع، در قلمرو حمایت‌های اجتماعی است و با توجه به اینکه هدف نهایی آن منجر به فقرزدایی می‌شود لذا نیازمند طراحی و اجرای برنامه‌های مناسب آموزشی است. آموزشهاي مهارتي يكي از راههاي تربيت كننده نيروي انساني متخصص، به عنوان يكي از پارامترهاي عمده رشد و توسعه اقتصادي و اجتماعي هر جامعه است. آموزشهاي مهارتي ، فرد را براي احراز شغل، حرفه و كسب و كار آماده مي‌كنند و كارايي و توانايي او را در انجام آنها افزايش مي‌دهند. نظام آموزشی فني و حرفه‌اي يكی از عمده‌ترین منابع آموزشی و تامین نیروی انسانی برای فعالیتهای اقتصادی و کارآفرینی است. آموزش‌های مهارتی و توانمندی کارآموزان در واقع تلاشی برای باز توزیع قدرت و منابع برای از بین بردن فقر است. صرف هزینه‌های زیاد در بخش آموزش اهمیت توجه به آسیب‌های موجود در این زمینه و چالشهای مربوط به آموزشهای مهارتی را دوچندان می‌کند، این تحقیق در شهرستان كهنوج انجام گرفته و گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه بود که روایی آن توسط کارشناسان و پایایی آن بوسیله فرمول آلفای کرونباخ تایید گردید. نهایتا نتایج حاصله توسط نرم افزار spss و آزمون t تحلیل گردید. نتایج تحقیق حاکی از آن است که رفع آسیبهای آموزشهای مهارتي می تواند علاوه بر توانمندسازی زنان ، جایگاه اجتماعی – اقتصادی زنان را در فرآیند توسعه پایدار مستحکم نماید.
کلمات کلیدی : مهارت توانمندسازی زنان اشتغال کار آفرینی قابلیت سازمان فنی و حرفه ای