تأثیر ویژگی های فروشگاه های خرده فروشی بر تجربه لذت بخشی خرید مشتریان ( مورد مطالعه: فروشگاههای زنجیره ای سفیر)

تأثیر ویژگی های فروشگاه های خرده فروشی بر تجربه لذت بخشی خرید مشتریان ( مورد مطالعه: فروشگاههای زنجیره ای سفیر)

سیده معصومه غمخواری1 سمانه نصیری2 نرگس ابراهیمی3

1) استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران-
2) کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار گرایش مالی، دانشگاه پیام نور واحد تهران، ایران
3) کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار گرایش بازاریابی، دانشگاه پیام نور واحد تهران، ایران

محل انتشار : نخستین کنفرانس ملی تحول گرایی در مدیریت (manconf.ir)
چکیده :
هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی تأثیر ویژگیهای هنری فروشگاههای خرده¬ فروشی بر تجربه لذت بخش خرید مشتریان در اوقات فراغت از فروشگاههای زنجیره ای سفیر می باشد. در این پژوهش ویژگیهای فروشگاههای هنری خرده فروشی (تنوع محصول، دکوراسیون فروشگاه، چیدمان محصول جهت دسترسی، موسیقی پخش شده در فضای فروشگاه، کیفیت محصولات ارائه شده، دکوراسیون و ویترین فروشگاه، عطر و رایحه مناسب فروشگاه، قیمت محصولات ارائه شده، برخورد کارکنان، روشنایی فروشگاه و در دسترس بودن محصولات) به عنوان متغیرهای مستقل و مؤلفه های تجربه لذت بخش خرید مشتریان (جذب مشتریان، لذت از اوقات فراغت مشتریان، احساس هیجان در بین مشتریان، تجربه یادگیری مشتریان، تجربه ارتباطات و تجربه معاشرت مشتریان) به عنوان متغیرهای وابسته در نظر گرفته شده اند. جامعه آماری تحقیق؛ از کلیه مشتریان فروشگاههای زنجیره ای سفیر در غرب تهران بوده که تعداد 384 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شده و روش تجزیه و تحلیل داده ها از طریق معادلات ساختاری انجام شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که متغیرهای مستقل بر متغیرهای وابسته دارای رابطه مستقیم و معناداری می باشند.
کلمات کلیدی : تجربه لذت بخش خرید مشتریان ویژگیهای فروشگاههای خرده فروشی فروشگاه سفیر