بررسی نظری تاثیرخدمات محله بر روی شهرت مسکن های حمایتی

بررسی نظری تاثیرخدمات محله بر روی شهرت مسکن های حمایتی

غزاله تقی نیا1 عبدالمجید نورتقانی2

1) دانشجو کارشناسی ارشد، رشتۀ معماری دانشگاه
2) هیات علمی گروه معماری دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه گلستان،

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی معماری، عمران،شهرسازی،محیط زیست و افق های هنر اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب(2icacu.ir)
چکیده :
مسکن مهر یکی از طرح¬های اصلی دولت در حوزه¬ی اقتصاد طی سال¬های 1386 تا 1392 بود و دلایل ساخت آن افزایش سالانه تورم و پایین آمدن قدرت خرید مسکن است و افت این شاخص در ۶ دهک درآمدی دربرگیرنده گروه‌های کم درآمد بوده است. بر اساس گزارشهای موجود بیش از 2.5 میلیون خانوار دهکهای اول تا چهارم که مالک نیستند نیازمند حمایت اولیه در تامین مسکن می باشند.این طرح جزو بزرگترین طرح های بزرگ دولت محسوب میشود و به دلیل گستردگی آن نیاز به بررسی نتایج حاصله از این نوع مسکن را دارند. از این¬رو هدف اصلی در این مقاله ارزیابی میزان شهرت محله ای است که مجتمع¬های مسکونی مسکن مهر استان در آن قرار گرفته اند،زیرا شهرت میتواند رفتار ساکنین مسکن را تحت تاثیر قرار دهد به صورتی که اقدامات اجتماعی خود را مطابق با شهرت محله خود در بین خارجی ها تنظیم کندو بر اساس مطالعات شهرت محله از طریق تمایز و بررسی عوامل عملکردی و اجتماعی ، فاکتورهای فیزیکی ،عوامل اجتماعی قابل سنجش است و در عین حال در پژوهش دو مفهوم شهرت داخلی و شهرت خارجی نیز به طور هم زمان مورد بررسی قرار دادیم به دلیل اینکه شهرت عقاید یا نظراتی که عموما ً در مورد کسی یا چیزی تعریف میشود و مفهومی جمعی است؛ تفکری مشترک و وسیع دربارۀ وضعیت یک محله. می‌توان از همبستگی بالای بین ارزیابی افراد ساکن و غیرساکن از شهرت محله، نتیجه گرفته که ساکنین تا حدی نگرش جمعی را در خود نهادینه می‌کنند.
کلمات کلیدی : شهرت عوامل کارکردی عوامل اجتماعی عوامل فیزیکی محله