ارائه یک رویکرد برای زمان بندی چراغ های راهنمایی با استفاد از سیستم اطلاعات مکانی-زمانی

ارائه یک رویکرد برای زمان بندی چراغ های راهنمایی با استفاد از سیستم اطلاعات مکانی-زمانی

محمدعلی حق شناس1 فردین برفر2 کیوان محمدی3

1) دانشجوی دکتری مهندسی عمران – ژئوتکنیک، مدرس گروه مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی کرمانشاه
2) دانشجوی کارشناسی مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی کرمانشاه
3) دانشجوی کارشناسی مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی کرمانشاه

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی معماری، عمران،شهرسازی،محیط زیست و افق های هنر اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب(2icacu.ir)
چکیده :
چراغ راهنمایی و رانندگی از مهمترین تجهیزات ترافیکی و انواع چراغ هشدار بوده که در تقاطع جاده ها , پیاده رو ها, ورودی و خروجی معابر و برخی اماکن نصب شده و جریان رفت و آمد افراد و وسایل نقلیه را کنترل و هدایت می کند. وظیفه ی اصلی چراغ راهنمایی نظم دادن به رفت و آمد وسایل نقلیه و عابرین می باشد تا از بروز تصادف های احتمالی جلوگیری شود. چراغ راهنمایی در سه رنگ , قرمز دز بالا , زرد در وسط و سبز در پایین طراحی شده است. چراغ قرمز فرمان ایست , چراغ زرد فرمان احتیاط و چراغ سبز فرمان حرکت می باشد. عملکرد این وسیله به صورت خودکار بوده اما در مواقع نیاز به صورت دستی توسط پلیس قابل کنترل می باشد. تاخير در تقاطع ها بخش اساسی از زمان سفر در ساختار هاي خيابان را تشكيل مي دهد كه همیشه در مدل هاي اختصاس ترافيك يا به صورت ایستا و يا براي هر ورودي به تقاطع تنها تابعي از حجم ترافيك همان ورودي بکار گرفته می-شود. زمان تاخير براي انواع حركت ها در تقاطع ارائه شده است كه نه تنها تابعي برای زمان بندي چراغ راهنما و حجم ترافيك مربوط به ورودي است، بلكه به حركت هاي متداخل با حركت نيز مرتبط است.
کلمات کلیدی : چراغ های راهنمایی؛ سیستم اطلاعات مکانی-زمانی