کاربرد روش های متداول خروجی-تنها در شناسایی سیستم سازه ی پل ها در مهندسی عمران

کاربرد روش های متداول خروجی-تنها در شناسایی سیستم سازه ی پل ها در مهندسی عمران

فاطمه تمجید1 علی کیهانی2

1) دانشجوی دکتری مهندسی عمران، گرایش سازه، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران -
2) دانشیار دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران-

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی معماری، عمران،شهرسازی،محیط زیست و افق های هنر اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب(2icacu.ir)
چکیده :
در این مقاله هدف آن است تا روش های خروجی-تنها، در شناسایی سیستم و تشخیص پارامترهای مودال سازه های زیر بنایی همچون پل ها، بعنوان جایگزینی برای روش های سنتی در این زمینه همچون تست ضربه و بازدید چشمی مورد بررسی قرار گیرد. در مهندسی عمران منظور از شناسایی سیستم، شناسایی مشخصات دینامیکی یک سیستم سازه ای یعنی سختی، جرم و میرایی یا معادل آنها شکلهای مودی، فرکانسهای طبیعی و نسبتهای میرایی بوده که به اختصار شناسایی سازه ای نامیده میشود. بدلیل محدودیتهای روش ورودی –خروجی، در سازه های واقعی از روش خروجی تنها برای شناسایی سازهای پیشنهاد می شود که مستقل از اندازه گیری نیروی ورودی است. با توجه به اینکه بررسی و تحقیق جامعی پیش از این در کشور انجام نگرفته است لذا در این مقاله پس از بیان تعاریفی از مفاهیم شناسایی سیستم و خروجی-تنها، روش های حوزه زمان، حوزه فرکانس و حوزه زمان-فرکانس بررسی می شود. سپس به جدید ترین پژوهش های صورت گرفته در خصوص کاربرد روش های خروجی-تنها در تشخیص خرابی و آسیب به پل ها در کشورهای دیگر اشاره میگردد. تحقیقات انجام شده با روش اندرکنش پل-خودرو نشان میدهد که این روش از جمله روش های جدید موثر، انعطاف پذیر و مقرون به صرفه است که اگر بطور کامل توسعه یابد می تواند بطور کامل جایگزین روش های سنتی و وقت گیری همچون تست ضربه و بازدید چشمی باشد.
کلمات کلیدی : روش های خروجی-تنها شناسایی سیستم سازه ای تشخیص خرابی پایش سلامت پل ها