تاثیر برنامه دهی بر روند طراحی مدارس سبز

ثمین اکرمی1 آذین توانکن2 سارا زهری3

1) دانشجوی کارشناسی ارشد معماری، گروه معماری، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2) دانشجوی کارشناسی ارشد معماری، گروه معماری، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3) دکترای گروه معماری، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی معماری، عمران،شهرسازی،محیط زیست و افق های هنر اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب(2icacu.ir)
چکیده :
یکی از بخشهای درک مسئله ی اصلی پروژه این است که در مورد محیطی که طرح باید در آن شکل گیرد، شناخت روشنی داشته باشیم. پس بر این مبنا برنامه دهی از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است. برنامه دهی معماری به معنای جمع آوری، سازماندهی، تحلیل و تفسیر اطلاعات مربوط به پروژه است که در اختیار طراح قرار می گیرد و طراح توسط آن با موضوع و اهداف ، محیط و بستر یک پروژه آشنا میگردد و باتوجه به نیاز استفاده کنندگان دست به طراحی منطقی و کاربردی میزند. مدارس سبز با هدف ارتقای شرایط محیطی برای فراگیران و کارکنان به وجود آمده است و در تعامل کامل با محیط زیست می باشد. در این مقاله ابتدا به تاثیر و اهمیت مدارس سبز پرداخته و روند طراحی آن باتوجه به اصول معماری پایدار مورد بررسی قرار می گیرد که رعایت این اصول در طراحی و ساخت مدارس می تواند در جهت دستیابی به اهدافی چون کاهش اتلاف انرژی و سازگاری بیشتر با محیط زیست موثر واقع شود. این پژوهش به روش کنفرانسی و بر پایه تحقیقات کتابخانه ای و اسنادی گردآوری شده و در این راستا از تحلیل نمونه های موردی مرتبط برای دستیابی به نتایج بهتر بهره گیری می شود.
کلمات کلیدی : برنامه دهی معماری فرآیند طراحی مدرسه سبز پایداری