بررسی شاخص های موثر بر ارتقاء خلاقیت در طراحی معماری فضای آموزشی کودکان

بررسی شاخص های موثر بر ارتقاء خلاقیت در طراحی معماری فضای آموزشی کودکان

مینولفافچی1 مینا باقری2

1) استادیارگروه معماری، واحدکرج، دانشگاه آزاداسلامی، کرج،
2) دانشجوی کارشناسی ارشدمعماری، واحدکرج، دانشگاه آزاداسلامی، کرج،

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی معماری، عمران،شهرسازی،محیط زیست و افق های هنر اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب(2icacu.ir)
چکیده :
در فرایند طراحی معماری، خلاقیت در پردازش ایده نقش اساسی ایفا میکند. همانطور که ایده های خلاقانه بدون پشتوانه ذهنی بروز نمیکند، ایده های گذشته نیز تبار و پشتوانه خلاقیت های آینده اند. شناخت خلاقیت می تواند به درک صحیح تأثیرگذاری آن در فرایند طراحی معماری منجر شود. طراحی در معماری تحت تاثیر عوامل مختلفی تکوین یافته است. هر طراحی دارای ویژگی های منحصر به خود است. در فرایند طراحی معماری، خلاقیت در پردازش ایده نقش اساسی ایفا می‌کند. همانطور که ایده‌های خلاقانه بدون پشتوانة ذهنی بروز نمی‌کند، ایده‌های گذشته نیز تبار و پشتوانة خلاقیت‌های آینده‌اند. هدف از تحقيق حاضر، بررسی نقش موثر طراحی معماری بر ارتقاء خلاقیت کودکان در فضاهای آموزشی میباشد. در این پژوهش با روش تحلیلی توصیفی ، ضمن آشنایی با تعاریف خلاقیت نکات خلاقانه درطراحی های معمارانه وتاثیرات آن برفضاهای آموزشی فرهنگی کودکان در جهت ارتقا خلاقیت، مورد بررسی قرارگرفته و هدف از پژوهش حاضر ارائه اصول و معیارهایی برای پرورش خلاقیتهای کودکان به کمک طراحی معماری است.
کلمات کلیدی : فضای آموزشی کودکان روانشناسی محیط ارتقاء خلاقیت طراحی معماری