ارتقای خلاقیت و رشد آموزه¬های اسلامی در کودکان از طریق طراحی فرهنگسرا

ارتقای خلاقیت و رشد آموزه¬های اسلامی در کودکان از طریق طراحی فرهنگسرا

فاطمه غنچه پور1

1) کارشناس ارشد مهندسی معماری، هنرآموز اداره آموزش و پرورش بردسیر، کرمان، ایران -

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی معماری، عمران،شهرسازی،محیط زیست و افق های هنر اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب(2icacu.ir)
چکیده :
یکی از مهمترین وجه تمایز بین انسان¬ها و حیوانات خلاقیت نهفته در وجود انسان است. این خلاقیت که به صورت فطری در انسان وجود دارد به او این اجازه را می¬دهد که مراتب ترقی را طی نموده و به مقام اشرف مخلوقات نائل آید. همچنین اسلام تنها آئینى است که می¬تواند انسان را به کمال نهایى و سعادت کامل برساند. الگوسازى، که در اسلام اهمیت ویژه¬ای دارد؛ روش خوبى براى تربیت کودکان و رسیدن به این اهداف متعالى است. در این راستا محیط و عوامل محیطی از مهمترین عوامل تاثیر¬گذار در بروز رفتارهای کودکان پس از از عامل ذاتی و درونی است. اهمیت تاثیر محیط به اندازه¬ای است که می¬تواند از یک فرد عادی یک شخصیت ممتاز و استثنائی بسازد. اما امروزه فضاهایی که برای کودکان طراحی می¬شوند، اغلب قادر نیستند ظرفیت¬های خلاقانه کودکان را به تمامی شکوفا کنند و اساسا با دغدغه مناسب سازی آن¬ها با اهداف آموزشی و تربیت اسلامی و به¬ طور ویژه با تاکید بر قوای خلاق کودک طراحی نشده¬اند. در همین راستا پژوهش حاضر با هدف تعیین راهکارها و الگوهای کالبدی مناسب در جهت کمک به رشد خلاقیت و نوآوری شکل گرفت و در جهت دستیابی به این هدف، با استفاده از روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و در نهایت کمی و کیفی، به بررسی عوامل موثر بر رشد، یادگیری آموزه¬های اسلامی و شکوفایی خلاقیت کودکان و نقش محیط کالبدی بر آن¬ها پرداخته است. واژه‌هاي كليدي: خلاقیت، الگوسازی، فرهنگسرا، کودکان، تربیت اسلامی
کلمات کلیدی : خلاقیت الگوسازی فرهنگسرا کودکان تربیت اسلامی