بررسی تاثیر نور و رنگ بر عملکرد دانش آموزان در فضای آموزشی

بررسی تاثیر نور و رنگ بر عملکرد دانش آموزان در فضای آموزشی

شمیمه منجمی1

1) دانشجوی کارشناسی ارشد معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی معماری، عمران،شهرسازی،محیط زیست و افق های هنر اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب(2icacu.ir)
چکیده :
يک فضای آموزشی مناسب بايد شرايطی را فراهم سازد تا فعالیت هایی همانند کار بصری، توجه، تمرکز و يادگیری به بهترين وجه ممکن انجام شود که سبب استقبال بیشتر کودکان از فضا گردد. بنابراین انتخاب رنگ و نور مناسب در محیط های آموزشی در ارتقاء فعالیتهای ذهنی کودکان تاثیرمیگذارد. راندمان اﻓﺮاد در ﻣﺮاﻛﺰ آﻣﻮزﺷﻲ از اﻫﻤﻴﺖ ﺑﺴﻴﺎري ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ. در طراحی معماری، نور و رنگ، از عناصری است که همانند دیگر عناصر از جمله ساختار و مصالح نقش اساسی در طراحی دارد؛ هم چنین نور ﻃﺒﻴﻌﻲ ﻃﺒﻖ ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت اﻧﺠﺎم ﺷﺪه ﻋﻼوه ﺑﺮ بالا بردن راندمان در مراکز آموزشی، ﺗﺎﺛﻴﺮ ﺑﻪ ﺳﺰاﻳﻲ در ﺳﻼﻣﺖ و آﺳﺎﻳﺶ اﻓﺮاد دارد. هدف این پژوهش پرداختن به مقوله تاثیرات نور و رنگ برمحیط های آموزشی دانش آموزان در جهت افزایش یادگیری آنها می باشد. هم چنین تحقیق پیش رو، نقش طراحی مناسب فضاهای آموزشی و عوامل محیطی از جمله نور و رنگ بر یادگیری و عملکرد دانش آموزان بررسی شده است. نتایج حاکی از آن است که در فضا های آموزشی بهترین نتیجه وقتی حاصل می شود که از از نور مصنوعی و طبیعی در کنار هم استفاده گردد. هم چنین بهتر است از نور زرد و سفید بویژه نور مهتابی در کنار هم استفاده گردد. در فضای آموزشی، بهتر است از رنگ های آبی و سبز که باعث ایجاد آرامش و تمرکز می شود، استفاده نمود و رنگ هایی مانند قرمز و زرد برای فضای تدریس نامناسب بوده و بهتر است در فضا های ورزشی و بازی و کلاس های بروز خلاقیت، بکار برده شوند.
کلمات کلیدی : معماری آموزشی روانشناسی محیط نور ورنگ عملکرد