بررسی میزان تاثیرگذاری رنگ ها در معماری فضاهای آموزشی در جهت ارتقاء یادگیری دانش آموزان

بررسی میزان تاثیرگذاری رنگ ها در معماری فضاهای آموزشی در جهت ارتقاء یادگیری دانش آموزان

جمال الدین مهدی نژاد1 امیرحسین شیردل2

1) استاد، عضوهیئت علمی دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران، ایران.
2) دانشجوی کارشناسی معماری، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ،تهران ،ایران

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی معماری، عمران،شهرسازی،محیط زیست و افق های هنر اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب(2icacu.ir)
چکیده :
یکی از مهمترین عوامل تربیتی در آموزش و پرورش ، نحوه معماری فضاهای آموزشی دانش آموزان است. فضای کلاس ها باید فعال و پویا باشد، در همین راستا در کنارعوامل مهمی همچون نور ، صوت ، تجهیزات و...رنگ ها هم تاثیر زیادی در آرامش روانی و آموزش دارند ، فضای بدون رنگ ، محیطی خشک وبی روح را القا می کند ، طبق پژوهش ها استفاده از رنگ های مناسب در کلاس های آموزشی می تواند بر عملکرد مغز تاثیر گذاشته ، و دانش آموزان کارایی بهتری در زمینه های آموزشی ، اجتماعی و فردی نیز داشته باشند. هرکدام از رنگ ها ، بار روانی مخصوص به خود را دارند ، ازاین رو بر معماران لازم است که از رنگ های مختلف و مناسب با توجه به سن دانش آموزان در طراحی های خود بهره ببرند. متاسفانه امروزه در کشور ما به این مهم توجه نمی شود و چهره مدارس ما در مقاطع مختلف تقریبا یکسان است در حالی که دانش آموزان در هر مقطع ، به فضایی آموزشی مخصوص به سن خود نیازمند هستند.این پژوهش که ازنوع توصیفی – تحلیلی می باشد با کمک اسناد کتابخانه ای و مقالات این حوزه و دیدگاه اندیشمندان ، به بررسی تاثیر رنگ ها و عملکرد روانشناختی آنها نیز می پردازد ، نتایج حاصل گویای آن است که رنگ ها در فضای آموزشی جایگاه ویژه دارند و بهره بردن از آنها ، آرامش روحی وروانی و بالابردن سطح یادگیری دانش آموزان را در بردارد.
کلمات کلیدی : رنگ فضاهای آموزشی روانشناسی محیطی معماری