برندسازی شهری در راستای بازآفرینی هویت شهری
برندسازی شهری در راستای بازآفرینی هویت شهری
امیر سویزی1
1) کارشناس ارشد برنامهریزی شهری و منطقهای- گرایش مدیریت شهری
محل انتشار :
دومین کنفرانس بین المللی معماری، عمران،شهرسازی،محیط زیست و افق های هنر اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب(2icacu.ir)
چکیده :
شهرهای مختلف دارای قابلیتهای منحصربهفردی هستند که میتوانند خود را از سایر شهرها متمایز سازند. برندسازی شهری اقدامی است که در راستای بدست آوردن مزیتهای رقابتی میان شهرها با هدف جذب سرمایه و گردشگر و تقویت هویت محلی و شناساندن شهر، میتواند چنین اتفاقی را رقم بزند. در واقع برند شهری، آمیزهای از هویت تاریخی، ویژگیهای اجتماعی و فرهنگی و المان¬های منحصر به فرد مربوط به یک جامعه و شهر است که در نتیجه ی آن هویت شهری رقم میخورد. در حقیقت برندسازی و هویت شهری، تشکیلدهندهی نظام حیات اجتماعی یک شهر هستند. هدف این مقاله نیز آشنایی با مقوله برندسازی شهری به منظور بازآفرینی هویت شهری میباشد. در واقع سؤال تحقیق اینگونه مطرح میشود که چگونه میتوان با بهرهگیری از دانش برندسازی شهری، منجر به بازآفرینی هویت شهری شد؟ جهت رسیدن به هدف پژوهش، از روش تحقیق توصیفی-تحلیلی بهره گرفته شده است و با استفاده از مطالعات کتابخانهای آشنایی لازم پیرامون مبحث برندسازی شهری و بازآفرینی هویت شهری ایجاد شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که با بکارگیری مؤلفههای بازآفرینی هویت شهری، میتوان برندسازی شهری را توسعه داد و در نهایت با ارتباط متقابل برندسازی و هویت شهری، منجر به پویایی اجتماعی، فرهنگی و مشارکت شهروندان شد.
کلمات کلیدی :
برندسازی شهری
بازآفرینی
هویت محلی
هویت شهری
پویایی اجتماعی.