بررسی اثرات گرافیک محیطی فرودگاه امام خمینی(ره) بر آرامش روانی مسافران

بررسی اثرات گرافیک محیطی فرودگاه امام خمینی(ره) بر آرامش روانی مسافران

آرزو معجرسازی1

1) فارغ التحصیل رشته گرافیک دانشگاه تربیت مدرس

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی معماری، عمران،شهرسازی،محیط زیست و افق های هنر اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب(2icacu.ir)
چکیده :
درگرافیک محیطی فضای شهری امروز مطرح است که یکی از شاخه¬های گرافیک می باشد و به شدت در ایران و همچنین در فرودگاه ها از نظر مفهوم و حوزه تخصصی فعالیت دارای مرزهای مخدوش بوده و با بد فهمی های بسیاری همراه شده است. یعنی به طور کلی میتوان گفت که گرافیک محیطی جنبه های بصری راهیابی را با استفاده از دیزاین اطلاعات برای تبادل هویت و یا برای شکل دهی از مکان فراهم می آورد.گرافیک برای آگاه کردن، قانع کردن، آموزش، سرگرمی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین مسیر یابی (wayfinding) اصطلاحی است که از آن برای توصیف عمل پیمودن بدون اضطراب و موفقیت آمیز یک مسیر یا فضا از یک نقطه به نقطه دیگر و با استفاده از اطلاعات مربوط به تعیین محل فعلی، مقصد و مسیر رسیدن به مقصد استفاده می شود و همچنین با احساسات ما مرتبط است. هر فردی که سر در گمی و عدم آشنایی مکانی را تجربه کرده باشد احساساتی چون سرخوردگی، اضطراب و ترس را نیز تجربه کرده است. گرافیک برای روشن ساختن مسیر ارتباطی بسیار مهم است و هنگامی که مسافر مسیر دقیق را بدون اظطراب و ترس پیدا کند با برخورد بسیار خوب وارد هواپیما شده و به هیچ عنوان CRM کرو را به هم نمی ریزد و ارتباط بین CREW پروازی و مسافرین به صورت خوب شکل می گیرد. مسافرین نابینا و ناشنوا نیز جزئی از مسافرین ورودی و خروجی به فرودگاه ها هستند که باید تسهیلاتی برای آنها در نظر گرفته شود. همچنین مسافرین پیرکه توانایی خواندن ندارند نیز باید بتوانند با دیدن تابلو های گرافیکی به راحتی مسیر را پیدا کنند. نتایج حاصله بیانگر این واقعیت است که با طراحی دقیق محیطی فرودگاه ها خصوصا فرودگاه امام خمینی (ره) و همچنین امداد از طراحان گرافیک و توجه مسئولین بر ارزش خدمت رسانی این رسانه می توانند محیطی سالم بدون دغدغه برای مسافرین فراهم آورند. این امر با طراحی دقیق پیکتوگرام ها، تابلو های راهنما فضای فرودگاهی، سر در فرودگاه ها، استند ها و ... فراهم خواهد شد.
کلمات کلیدی : واژه های کلیدی:گرافیک محیطی سیستم های راهیابی هویت محیطی