تاثیر گرافیک محیطی فضای شهری بر فرهنگ و هویت افراد

تاثیر گرافیک محیطی فضای شهری بر فرهنگ و هویت افراد

آرزو معجرسازی1

1) فارغ التحصیل رشته گرافیک دانشگاه تربیت مدرس

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی معماری، عمران،شهرسازی،محیط زیست و افق های هنر اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب(2icacu.ir)
چکیده :
یکی از نشانه های رشد و تعالی معنوی هر جامعه¬ای، فرهنگ آن جامعه است. گرافیک محیطی به مثابه شاخه¬ای از گرافیک هنر، در مکان¬ها عمومی شکل می¬گیرد و کاربردهای متنوعی دارد که مهمترینش این است که از طریق ایجاد ارتباط تصویری در فضاهای عمومی به ارتقای سطح نگرش افراد کمک کرده و بیشتر از هر چیزی ویژگی¬های فرهنگی، هویتی، ملی و قومی و قراردادهای اجتماعی هر جامعه را تحت شعاع قرار می¬دهد. گرافیک محیطی از طریق سه بخش اطلاع رسانی، تبلیغات و تزئینی و با همکاری علوم دیگر می¬تواند بعد فرهنگی و هویت یک شهری را در راستای اهداف و آرمان¬های یک کشور هدایت کند. تغییراتی که از طریق گرافیک محیطی در سطح جامعه بصورت آگاهانه و غیرآگاهانه انجام می¬شود در خلق فضای دلنشین و مطلوب یا بالعکس غیر مطلوب و مشمئز کننده برای افراد جامعه اثرگذار است. این پژوهش که بصورت کتابخانه ای انجام شده است به میزان اثربخشی گرافیک محیطی در کمک به ارتقای فرهنگ و هویت جامعه می¬پردازد. یکی از نتایج بدست آمده این است که علائ، تابلوها، مبلمان شهری، نماهای ساختمان، بیلبوردها و.... بعنوان وسیله ارتباط با مخاطب می¬تواند بخشی از ارزش¬های فرهنگی و هویتی یک جامعه را به مخاطف القاءکرد.
کلمات کلیدی : کلید واژه ها: گرافیک محیطی فرهنگ هویت محیط شهری