ارزیابی مدیریت ایمنی HSE وتاثیر مدیریت کنترل راهها در کاهش تلفات جاده ای

ارزیابی مدیریت ایمنی HSE وتاثیر مدیریت کنترل راهها در کاهش تلفات جاده ای

علی پروری1 آرش بیات2 محمد رضا لاهیجی3

1) استادیار،گروه عمران، دانشکده فنی مهندسی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران
2) استادیار،گروه عمران، دانشکده فنی مهندسی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران
3) کارشناسی ارشد، گروه عمران، دانشکده فنی مهندسی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران

محل انتشار : هشتمین کنگره سالانه بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(8icsau.ir)
چکیده :
با توجه به اينکه عامل جاده در کنار دو عامل انسان و وسيله نقليه در وقوع تصادفات جاده ای نقش موثری دارد ، بنابراين ايمن سازی مطلوب و مناسب راهها از طريق اصلاح طرح هندسی راه ، ساماندهی بافت سطح جاده ( روسازی راه) ، و نصب انواع علائم و تجهيزات ايمنی راهها در کاهش سوانح و حوادث جاده ای حائز اهميت خواهد بود. فقدان برنامه راهبردی سیستم های هوشمند علاوه براینکه باعث تکرار سرمایه گذاریهای مشترک درزیرساخت های جامعه میشود بلکه باعث ناهماهنگی سیستم ها شده و ممکن است باعث ایجادمعضلات جدید دربهره برداری ازسیستم حمل و نقل نیز بشوند به همین دلیل تاثیر مدیریت کنترل راهها و مدیریت ایمنی HSE جهت رفع این مشکلات در راههای بیرون شهری از اهمیت بالای برخوردار میباشد. در این پژوهش ارزیابی مدیریت ایمنی HSE وتاثیر مدیریت کنترل راهها در کاهش تلفات جاده ای (مطالعه موردی محورهای شریانی استان مرکزی( با روش ساختارمعادلاتی می پردازیم. در این تحقیق 120 پرسشنامه توزیع و از این تعداد 80پرسشنامه قابل استفاده برای این پروژه می باشد. نتایج نشان میدهد شاخص عدم استفاده از روشهای و تکنولوژی جدید در سامانه کنترل سرعت در مسیرجاده با رتبه فریدمن 959/5 از اولویت نخست برخوردار است که نشان میدهد شاخص عدم تعریف دقیق از شرح وظایف تیم های امداد ونجات 553/5 در رتبه دوم اهمیت قرار دارد. شاخص عملکرد ضعیف و نامناسب تیم های HSE در جاده ها با امتیاز 125/5 در رتبه سوم اهمیت است.
کلمات کلیدی : ایمنی نقاط حادثه خیز مدیریت کنترل معادلات ساختاری استان مرکزی