ارائه مدل ایمنسازی طرح هندسی راههای دوخطه مسیرهای درونشهری
ارائه مدل ایمنسازی طرح هندسی راههای دوخطه مسیرهای درونشهری
افشین عندلیبی1
1) کارشناسی ارشد مهندسی عمران، گرایش راه و ترابری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند، بیرجند، ایران
محل انتشار :
هشتمین کنگره سالانه بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(8icsau.ir)
چکیده :
روش مطرحشده در اين پژوهش بر مبنای پارامتر جدید طراحی به نام نرخ تغییر انحنای یک قوس به همراه قوسهای اتصال آن (CCRS) هست. این پارامتر جدید برای دادههای بسیاری ازلحاظ نرخ تصادف (AR) و نرخ هزینه تصادفات (ACR) مورد آزمایش قرار گرفت و مشخص شد که میتواند بهعنوان توصیفکننده اصلی ایمنی مسیرها باشد. با در نظرگیری این پارامتر جدید و نیز بر اساس اطلاعات زیادی که از سرعت عملکردی و آمار تصادفات در اروپا و آمریکا فراهم بود، ردههای طراحی ایجاد شدند تا مقاطع مسیر ای را ازنظر ایمنی ترافیک در سه سطح طراحي خوب (خطر كم)، متوسط (داراي نقصهاي ايمني متوسط) و ضعيف (خطرناك) تقسیمبندی كنند. این گروههای طراحی بر اساس سه معیار ایمنی تقسیمبندی میشوند و یک فرآیند ارزیابی کمّی (مقداری) ایمنی را برای راههای دوخطه درونشهری ایجاد کردهاند. این سه معیار ایمنی عبارتاند از: سازگاری در طراحی، پایداری در سرعت عملکردی، تناسب و هماهنگی در دینامیک رانندگي. بهمنظور دستیابی به یک فرآیند ارزیابی کلی و سراسری، این سه معیار ایمنی باهم ترکیبشده و بهصورت یک مقیاس ایمنی سراسری درآمدند. همچنین توصیههایی برای در نظرگیری شعاع مناسب قوسهایی که بعد از طول مستقیم مماس میآیند (در حالت با یا بدون قوسهای اتصال کلوتوئید) ارائه شده است و نیز نحوه جداسازی مماسهای مستقل (طویل) از غیرمستقل (کوتاه) بیانشده است.
کلمات کلیدی :
نرخ تغيير انحناي يك مقطع قوسي شكل
معيارهاي ايمني
نرخ تصادفات
AR
نرخ هزينه تصادفات
ACR
راههاي دوخطه برونشهری