بازاریابی ربایشی در راستای توسعه اقتصاد هنر شهری با تاکید بر وجوه شنیداری

بازاریابی ربایشی در راستای توسعه اقتصاد هنر شهری با تاکید بر وجوه شنیداری

تهمینه جاودسخن1 ابوالفضل داودی رکن‌آبادی2 محمدرضا شریف‌زاده3 علی اکبر جهانگرد4 ابوالقاسم دادور5

1) دانشجوی دکترای تخصصی پژوهش هنر دانشگاه آزاد بین الملل کیش
2) استاد تمام گروه طراحی پارچه و لباس، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامي ، یزد، ايران
3) استاد تمام گروه فلسفه هنر، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامي ، تهران، ايران
4) استادیار دانشگاه آزاد شیراز
5) استاد تمام گروه پژوهش هنر، دانشگاه الزهرا ، تهران، ايران

محل انتشار : هشتمین کنگره سالانه بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(8icsau.ir)
چکیده :
بازاریابی، یکی از مسیرهای سوق به سمت رونق اقتصادی است که اگر هدفی به وسعت توسعه‌ی هنر شهری داشته باشد از ابعادی فراتر از اقتصاد یک کالا یا یک خدمات یا یک هنر پیروی می‌کند. بازاریابی ربایشی به عنوان آرام‌ترین و درونگراترین بازیابی دارای مخاطبین بسیاری است که همین ویژگی عاملی برای انتخاب آن در مکانی به وسعت شهر با مخاطبینی از سلایق مختلف است. اقتصادِ شهر و اقتصادِ هنرِ شهری دو مولفه‌ای هستند که در راستای هم گام می‌نهند. یکی از اهداف اصلی در این پژوهش، معرفی موسیقی به عنوان وجه شنیداریِ هنرها برای استفاده در اماکن عمومی مختلف شهری برای توسعه هنر شهری است. در این پژوهش نوع کار تحقیقاتی بنیادی- نظری و روش تحقیق، تحلیلی- توصیفی است. گرداوری داده‌ها اسنادی است که بعد از جمع‌آوری مورد تحلیل و واکاوی قرار گرفته است. نتایج حاصل از تحقیق بیانگر مسیری برای جایگاه‌یابی و جذب مخاطب و در پی آن رونق توسعه‌ی هنر شهری است که در نهایت به جذب جهانگرد و جهانی شدن می‌انجامد. همچنین تنها مکان شهری که موسیقی مناسب استفاده می‌کند، مساجد و اماکن مذهبی معرفی شد که از موسیقیِ حاکم بر صوت قرآن و اذان و تواشیح بهره می‌گیرند.
کلمات کلیدی : اقتصاد هنر شهری بازاریابی ربایشی توسعه هنر شهری موسیقی