بررسی نقش مدیریت زنان موفق کارآفرین ایرانی

کیارش زبرجد1 رضوان بهزادی نسب2 سونیا بهزادی نسب3

1) دانشجوي کارشناسی ارشد مهندسی صنایع – مدیریت مهندسی، گروه مهندسی صنایع ، دانشکده فنی و مهندسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران –
2) کارشناسی ارشد ارتباط تصويري – ارتباط تصويري، گروه هنر ، دانشكده هنرومعماري، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران –
3) دکتری مدیریت بازرگانی – مدیریت بازاریابی، گروه مدیریت بازرگانی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران –

محل انتشار : هشتمین کنگره سالانه بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(8icsau.ir)
چکیده :
کارآفرینی از محور¬های اساسی توسعه و به عنوان نقشی حیات بخش در جهت رشد کشور میباشد. زنان موفق کارآفرین نقش بسیار مهمی در توسعه و گسترش جوامع و اقتدار زنان در سراسر کشور دارند. زنان در عصر حاضر بسیار به سمت کارآفرینی روی آورده اند. هم اکنون بخش زیادی از جامعه را زنان تشکیل داده¬اند و کارآفرینی این قشر میتواند از اهمیت والایی برخوردار باشد. در عصر حاضر، تشویق و حضور زنان در بازارهای کاری و شروع فعالیت¬های اجتماعی و اقتصادی آنان میتواند دریچه¬ای باشد، در جهت توسعه اقتصادی و تلاش برای بهبود چرخه اقتصاد کشور. موفقیت زنان نه تنها سود اقتصادی را در بر¬دارد، بلکه مزایای فرهنگی و اجتماعی را نیز به همراه دارد. حضور زنان میتواند پلی باشد در جهت تغییر و تحولات مثبت عاطفی، اجتماعی و روانی. در جامعه توسعه یافته فعلی تلاش بر این است تا از تمامی توان نیرو¬های انسانی کشور در جهت بهبود استفاده شود و زنان به عنوان نقشی بهبودگر میتوانند جامعه را در این راه یاری نمایند. نقش پرقدرت زنان در خانواده با توجه به محور کارآفرینی میتواند تاثیرات اخلاقی در رفتار فرزندان داشته و راه را برای رشد ذهنی آنان هموار کند. با توجه به آمارهای موجود در ارتباط با جمعیت زنان، رشد سطح تحصیلات آنان و اشتغال کم این قشر جامعه، کارآفرینی یک کلید در جهت اشتغال سودمند آنان میباشد. در این پژوهش باتوجه به مطالعات کتابخانه¬ای به بررسی نقش مدیریت زنان موفق کارآفرین ایرانی در عصر حاضر پرداخته¬ایم. نتایج حاکی از این است که با توجه به جمعیت بالای زنان ، رشد سطح تحصیلات، اشتغال و شناخت آگاهانه توانمندی های آنان و استفاده از استعداد های خلاق در بهره گیری از توانایی آنان واقع میشود و زنان میتوانند به عنوان محرکی در جهت رشد و توسعه کشور گام برداشته و همواره نقش مهمی در مدیریت حوزه کارآفرینی داشته باشند.
کلمات کلیدی : مدیریت زنان زنان موفق زنان کارآفرین کارآفرین ایرانی کارآفرینی