تبیین الگوهای آموزشی از منظر اکولوژیک ادراک؛ نمونه مطالعاتی : دانشگاه آزاد نطنز

تبیین الگوهای آموزشی از منظر اکولوژیک ادراک؛ نمونه مطالعاتی : دانشگاه آزاد نطنز

زهرا سادات طباطبائی1 الهام پور مهابادیان2

1) دانشجوی دکتری، گروه معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد، شهرکرد، ایران
2) استادیار، گروه معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرکرد، شهرکرد، ایران

محل انتشار : هشتمین کنگره سالانه بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(8icsau.ir)
چکیده :
جهانی که ما آن را تجربه می¬کنیم، متشکل از رفتارها، ادراک¬ها و محیط¬هایی است که از یکدیگر قابل تفکیک نیستند؛ یک شخص نمی¬تواند به یک رفتار یا تجربه مشخص فکر کند، بدون اینکه محیط در برگیرنده آن را در نظر بگیرد. آموزش معماری و میان رشته¬ای بودنش باعث شده است، محرک¬های مختلفی را برای یادگیری عرصه آموزش تدوین نماید. از این جهت اندیشه¬های ژرف نقش موثر درتحولات تعلیم و تربیت پژوهشگران خواهد داشت. در آموزش عالی فراگیری دانشجویان به واسطه ادراکات آنان از محیط آموزشی و تعاملات بر کیفیت و پیشبرد تحصیلی آنان تاثیرگذار است و همچنین محیط نامناسب یکی از عوامل ایجاد اضطراب و نا آرامی و نا امنی در محیط آموزشی و یا کاری است. لذا هدف این جستار پرداختن به رابطه انسان و محیط و کاربرد بنیادینش در امر طراحی و آموزش است. محیط آموزشی عصر حاضر باید دانش¬جویان را در راستای نیل به اهداف آموزشی و تحصیلی سوق دهد. روش تحقیق این پژوهش، از نوع توصیف تحلیلی است که از طریق پرسشنامه بین دانشجویان و اساتید توزیع و مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته¬های این پژوهش نشان می¬دهد که شاخصه¬های ادراکی ارتباط مستقیمی بر فراگیری دانشجویان دارند و برای افزایش انگیزه نیازمند تمهیداتی در جهت آمورش مطلوب است و اساتید باید فضایی را خلق کنند که با توجه با نیازها و سبک¬های مختلف آموزشی، نتیجه¬ای اثر بخش و کارآمد را فراهم سازند و الگوهای متفاوتی از انگیزش و آموزش را به¬وجود آورند در واقع محیط، مولفه¬ای حائز اهمیت و بنیادین برای پاسخگوی فعالیت¬های انسانی است.
کلمات کلیدی : الگوهای آموزشی محیط اکولوژیک ادراک