اثرات سختی و ضریب اصطکاک الاستومر بر ایمنی فرو ریزش عرشه در پل های شبه ایزوله

اثرات سختی و ضریب اصطکاک الاستومر بر ایمنی فرو ریزش عرشه در پل های شبه ایزوله

افشین موفقی1

1) دکتری مهندسی عمران-سازه دانشگاه ارومیه ، ارومیه ، ایران.

محل انتشار : هشتمین کنگره سالانه بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(8icsau.ir)
چکیده :
با استفاده از نشیمن های الاستومری حرارتی، تقویت شده با ورق های فولادی نازک و بدون صفحات انتهایی ضخیم و بدون نیاز به خمش در طراحی شبه ایزوله پل، به جای جداکننده های لرزه ای معمولی، عرشه پل را برای لغزش روی نشیمن های آن در هنگام زلزله های متوسط تا شدید تقویت می کند. این مکانیسم کار بین زیربسازه و روسازه، انرژی را از طریق اصطکاک اتلاف می کند. از آنجایی که طراحی شبه ایزوله از این لغزش سود می برد ، جابجایی عرشه پل را به سمت فروریزش (افتادن عرشه از تکیه گاه ) به عنوان یک آسیب بسیار غیرقابل قبول سوق می دهد. این مطالعه اثر سختی الاستومر و ضریب اصطکاک ( CoF ) را بر ایمنی افتادن عرشه، با استفاده از تحلیل عددی و مدل المان محدود همراه با آنالیز غیر خطی دینامیکی ، تحت بارهای لرزه ای را نشان می‌دهد
کلمات کلیدی : شبه ایزوله پل زلزله ضریب اصطکاک سختی الاستومر افتادن عرشه