پیش‌بینی سرزندگی تحصیلی بر اساس خودکارآمدی تحصیلی و نقش واسطه‌ی ادراک از محیط مدرسه در دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی

پیش‌بینی سرزندگی تحصیلی بر اساس خودکارآمدی تحصیلی و نقش واسطه‌ی ادراک از محیط مدرسه در دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی

جمال مرادپور1 فاطمه بازوبندی2 زهرا معزی3 نازدار فتحی4

1) دکترای تخصصی برنامه ریزی درسی ، عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان کردستان
2) کارشناس ارشد آموزش ابتدایی
3) آموزگار
4) آموزگار

محل انتشار : هفتمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و چهارمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا(7icrsie.com)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر پیش‌بینی سرزندگی تحصیلی بر اساس خودکارآمدی تحصیلی و نقش واسطه‌ای ادراک از محیط مدرسه در دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی است. پژوهش حاضر پژوهش توصیفی به شیوه همبستگی از نوع معادلات ساختاری می باشد. جامعه آماری در این پژوهش شامل دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان سقز در سال تحصیلی 1399-1400 بودند که 200 نفر به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. هم‌چنین روش نمونه‌گیری به صورت نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای با رعایت نسبت‌ها (دختر و پسر، شهری و روستایی) است که پرسشنامه‌ها به صورت آن‌لاین و در گروه‌های مجازی توزیع شدند. ابزار اصلی تحقیق در این پژوهش پرسشنامه‌های، مقیاس سرزندگی تحصیلی دهقانی‌زاده و حسین چاری (1391)، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی جینک و مورگان (1999) و پرسشنامه ادارک از محیط کلاس جنتری گابل و ریزا (2002) می باشند. برای تحلیل داده‌ها از روش حداقل مجذورات جزیی به کمک نرم‌افزار اس‌پی‌اس‌اس و مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که بین خودکارآمدی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان رابطه معناداری وجود ندارد. اما بین ادراک از محیط مدرسه و سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان رابطه معناداری وجود دارد و ضریب مسیر آن برابر با 33/0 می باشد. با توجه به نتایج ادراک از محیط مدرسه توانست در رابطه بین خودکارآمدی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی مؤثر باشد، در نتیجه ادراک از محیط مدرسه نقش میانجی¬گری را در رابطه بین خودکارآمدی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی ایفاء می کند. بنابراین ادراک از محیط مدرسه از عوامل مهم و مرتبط با سرزندگی تحصیلی دانش¬آموزان می باشد.
کلمات کلیدی : سرزندگی تحصیلی خودکارآمدی تحصیلی ادراک از محیط مدرسه