بررسی مولفه های رهبری معنوی و ارتباط آن با خود توسعه ای کارکنان آموزش وپرورش

بررسی مولفه های رهبری معنوی و ارتباط آن با خود توسعه ای کارکنان آموزش وپرورش

هنگامه ابراهیمی1 علی یزد خواستی2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
2) دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران

محل انتشار : هفتمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و چهارمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا(7icrsie.com)
چکیده :
آگاهي يك مفهوم اصلي درپيشرفت شغلي است و به عنوان ادراك نسبتا درست و كامل افراد از خصوصيات خود و ويژگي هاي محیط شان تعريف می شود سازمانها در قرن بیست و یکم به نوع جدیدی از رهبران نیازمندند که از صداقت و ارزشهای متعالی برخوردار باشند و بتوانند کارکنان را در جهت ارائه ی بهتر خدمات برانگیزانند . هدف پژوهش حاضر بررسی مولفه های رهبری معنوی و ارتباط آن با خود توسعه ای و خود اگاهی کارکنان آموزش و پرورش بوده است. پژوهش از نظر روش توصیفی ، پیمایشی از نوع همبستگی با ماهیت کاربردی و از لحاظ زمانی مقطعی می باشد. جامعه اماری پژوهش کلیه کارکنان سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان است که به شیوه ی تصادفی 120نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت سنجش مولفه ها از ابزار اندازه گیری پرسشنامه رهبری معنوی فرای (2003) که یک ابزار 25 گویه ای و پرسشنامه محقق ساخته 18 گویه ای خود توسعه ای کارکنان با مقیاس 5 درجه ای لیکرت استفاده شده است . تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss26انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که در سازمان آموزش و پرورش اصفهان بین رهبری معنوی با مولفه های (عضویت ، تعهد سازمانی ، بازخورد عملکرد ، چشم انداز ، عشق به هم نوعان ، امید و ایمان ،هویت و معناداری) و خود توسعه ای کارکنان با مولفه ها ی ( خود رهبری ، خود مدیریتی ، خود نظم دهی و یادگیری خود راهبر) رابطه معنادار مثبت وجود دارد .
کلمات کلیدی : مدیریت معنوی خود توسعه ای کارکنان خود آگاهی کارکنان سازمان آموزش و پرورش