ضرورت و راهكارهاي برقراري تعاملات نهاد مردمی شوراهای اسلامی در سطوح 4گانه

ضرورت و راهكارهاي برقراري تعاملات نهاد مردمی شوراهای اسلامی در سطوح 4گانه

صباح محمدی1

1) کارشناس ارشد ، علوم سیاسی ، دانشگاه پیام نور، قزوین ، ایران

محل انتشار : هفتمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و چهارمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا(7icrsie.com)
چکیده :
نگاهي دقيق‌تر به ماهيت، ساختار، وظايف و اختيارات قانوني شوراهاي اسلامي شهر و روستا نشان مي‌دهد كه اساساً شورا نهادي اجتماعي، با وظايف و مأموريت‌هاي متنوع و متكثر و در سطوح مختلف مديريتي ازجمله تصميم‌سازي، تصميم‌گيري، مشورت‌دهي، برنامه‌ريزي و تقنين محلي، اجرا و نظارت در حوزه‌هاي مختلف فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي، خدماتي، رفاهي، بهداشتي، عمراني، ورزشي، آموزشي و ... مي‌باشد. علاوه بر آن انتظارات، مطالبات و نيازهاي موكلين شوراها چندوجهي، متنوع و متراكم در حوزه‌هاي مختلف مي‌باشد. در فقدان مديريت واحد شهري ، طبيعي است براي پاسخ‌گويي به اين نيازها در حوزه‌هاي ذكرشده علاوه بر شوراها دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهاي متعددي داراي مسئوليت و اختيارات قانوني بوده و فعاليت‌ها و اقداماتي از جانب آنها نيز صورت مي‌گيرد. بنابراين شوراها اگر بخواهند به آنچه كه قانون خواسته، آنچه كه مطالبات و انتظارات شهروندان است عمل كنند، نيازمند پيش‌نيازهاي مختلف مي‌باشند. يكي از اصلي‌ترين و مهم‌ترين ملزومات و پيش‌نيازهايي كه شوراها براي تحقق مأموريت‌ قانوني خود نياز دارند وجود تعامل و ارتباطي قانونمند، منطقي، پايدار و نهادينه در سطوح مختلف مي‌باشد. اين سطوح عبارتند ازتعامل درون گروهی ،تعامل باشهرداری ،تعامل با مجموعه حاکمیت سیاسی وتعامل با مردم
کلمات کلیدی : شورای اسلامی تعامل شهرداری قانون مردم