مقایسه فرایند های آموزش حضوری و مجازی در مقوله امر تدریس و بررسی میزان اثر گذاری شیوه های فوق در یادگیری اصولی مفاهیم توسط دانش آموزان

مقایسه فرایند های آموزش حضوری و مجازی در مقوله امر تدریس و بررسی میزان اثر گذاری شیوه های فوق در یادگیری اصولی مفاهیم توسط دانش آموزان

نوید دهقانی1 ملینا دهقانی2

1) کارشناسی ارشد مدیریت رسانه ، دانشگاه پیام نور ، واحد تهران غرب . ایران
2) دبیرستان دخترانه دولتی حضرت خدیجه ( س ) شهرستان دماوند ، استان تهران . ایران

محل انتشار : هفتمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و چهارمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا(7icrsie.com)
چکیده :
شیوه برگزاری آموزشهای حضوری کاملاً امری واضح و مشخص است . تعریف اولیه آموزش حضوری یادآور حضور فیزیکی دانش آموزان در کلاس درس همراه با معلم و با استفاده از ابزارهای آموزشی همچون تخته سیاه ، تخته وایت‌برد ، گچ و ماژیک برای امر آموزش و یادگیری است. تمامی افراد در جامعه ، در مقاطع مختلف زندگی شان ، قاعدتاً دوره های آموزش حضوری را در محیط مدرسه طی نموده اند . این نوع فرآیند آموزشی ، مدتهای مدیدی است که به عنوان استاندارد مصوب آموزشی و روش رسمی یادگیری شناخته می‌شود. در دهه اخیر ، با پیشرفت روز افزون فناوری اطلاعات و ارتباطات و دسترسی اقشار مختلف جامعه به تجهیزات و سخت افزارهای رایانه ای و ارتباطاتی ، شاهد گسترش روزافزون مقوله ای به نام فرآیند آموزش مجازی یا آموزش از راه دور (در بستر اینترنت) و تولید و بازنشر محتوای فاخر الکترونیکی می باشیم . فرآیند انتقال مفاهیم در بخش آموزش مجازی که مجموعه بسیط و وسیعی از انواع نرم افزارهای نوین علمی ، کاربردی و روشهای متعدد آموزشی شامل : آموزش در بستر اینترنت ، اجرای کلاسهای دروس مجازی و ارتباط دو سویه همراه با آموزش فراگیر مبتنی بر انتقال مضامین و مفاهیم بوده و نقطه مثبت همگرایی در مقوله های ( آموزش و فناوری ارتباطات ) شناخته می شود . در دهه اخیر ، فرآیند اجرا و برگزاری آموزشهای مجازی با هدف ارتقای سطح دانش و انتقال مهارتهای نوین به جامعه هدف ، با به‌ کارگیری نرم افزارهای تائید شده متولیان امر آموزش ، جایگاه خود را در میان دانش آموزان ، دانشجویان و دانش پژوهان آشکار نموده است . بروز مسائل متعددی همچون : هزینه های متغیر و بالای اجرای کلاس های حضوری ، هزینه های مربوط به رفت و آمد به محل برگزاری کلاس ، وجود ترافیک افسار گسیخته در شهرها ، پدیده آلودگی هوا و بسیاری از مشکلات غیر مترقبه دیگر ، سبب استقبال اقشار مختلف دانش آموزان و دانشجویان درجامعه از فرآیند برگزاری آموزش ها بصورت مجازی و الکترونیکی گردیده است . هدف مقاله فوق که بصورت تحقیق کتابخانه ای و بررسی میدانی صورت پذیرفته ، مقایسه فرایند های آموزش حضوری و آموزش مجازی در مقوله امر تدریس دروس و بررسی میزان اثر گذاری هرکدام از شیوه های فوق در یادگیری و انتقال اصولی مفاهیم توسط دانش آموزان است.
کلمات کلیدی : تدریس آموزش حضوری آموزش مجازی کلاس الکترونیک اینترنت انتقال مفاهیم