بررسی زیبایی شناسی محراب اولجایتو در معماری هنر اسلامی

بررسی زیبایی شناسی محراب اولجایتو در معماری هنر اسلامی

ناهید حلیمی1

1) کارشناسی ارتباط تصویری، دانشگاه بوعلی سینا همدان ،ایران

محل انتشار : هفتمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و چهارمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا(7icrsie.com)
چکیده :
هنگامی که جلوه¬های بصری در معماری اسلامی را مورد توجه قرار می¬دهیم به دو عنصر مهم یعنی «خط» و «عناصر گیاهی و هندسی» در ایجاد هویت در هنر اسلامی پی¬ می¬بریم. خط، مهمترین مشخصه هنر اسلامی برای مسلمانان می¬باشد. زیرا که تاروپود آن با قرآن آمیخته گشته است. در بررسی شهرهای اسلامی، مسجد مهمترین بنای شهری به حساب می¬آید و مسجد جامع نقش کلیدی و اساسی در آن ایفا می¬کند. هدف از این پژوهش بررسی زیبایی شناسی محراب مسجد جامع اصفهان، محراب اولجایتو خدابنده می¬باشد. این محراب یکی از بهترین محراب¬های هنر اسلامی است، که اوج زیبایی شناسی معماری در آن مشهود می¬باشد. روش تحقیق این پژوهش از طریق مطالعات کتابخانه¬ای از کتاب¬ها، مقالات، وکتابخانه¬های شخصی جمع¬آوری شده است. در محراب اولجایتو دو خط ثلث و کوفی هندسی تزئینی وجود دارد، که اکثریت را ثلث تشکیل می¬دهد، متون دارای ارزش تاریخی و یا احادیث نبوی می باشند و تزئینات گیاهی و هندسی محراب با نظمی زیبا و هماهنگ با خط بکار رفته اند. با مرمت-های انجام شده یکی از سالم¬ترین محراب¬های قرن هشتم هجری شناخته می¬شود. ساختار هندسی محراب بر نسبت¬های طلایی دقیق منطبق است. علاوه بر طراحی¬ها¬ی استادانه نقوش، مهارت فنی و آگاهی در بازآفرینی اشکال، دانش هندسه و ریاضیات برای خلاقیت هرچه بیشتر به کمک هم آمده است.
کلمات کلیدی : محراب الجایتو مسجدجامع نقوش هندسی و گیاهی خط