بررسی عناصر موسیقیایی در بناهای دوره صفوی در شهر اصفهان ( عمارت عالی قاپو و پل خواجو)

بررسی عناصر موسیقیایی در بناهای دوره صفوی در شهر اصفهان ( عمارت عالی قاپو و پل خواجو)

پریسا روشنایی1 امید لوافان2 محدثه محمد علی بیگی3

1) دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه معماری، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه غیردولتی شهیداشرفی، اصفهان، ایران
2) دانشجوی دکترای معماری ، مهندسی معماری ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
3) دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه معماری، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه غیردولتی شهیداشرفی، اصفهان، ایران

محل انتشار : هفتمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و چهارمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا(7icrsie.com)
چکیده :
معمار باید غرض خود را به زبان عمارت بیان کند، که بعضی فواید مصرفی هم دارد. هنرها از آنجا که از یک منشا فطری نشات می گیرند، قابلیت ترجمه به یکدیگر را دارند. درمورد شباهت و تفاوت های معماری و موسیقی میتوان گفت معماری هنری است بصری، ثابت و ایستا که ایجاد فضایی مادی و معنوی می کند در واقع وجه عینی هندسه تجریدی است. کاربرد تناسبات در حجم مکان و در یک کلام، معماری زمان می باشد . هدف ما بررسی ارتباط بین معماری دوره صفویه که از دوره های پر اهمیت معماری اسلامی ایرانی است و در شهر اصفهان که بیشترین بناهای این دوره قرار دارد و اوج این معماری بعد از پادشاهی شاه عباس است (خیابان جلفا . چهل ستون. عالی قاپو . میدان نقش جهان و بازار و مساجد و ...) و نیز بررسی معماران شاخص و برجسته آن دوره همانند (شیخ بهایی). هنر همواره در بین معماری ها در اوج خود بوده و بین هنر و معماری ارتباط عمیقی وجود دارد و بر یک دیگر اثر گذارند و برای دریافت معنی تأثیر موسیقی بر معماری و بالعکس، باید آنرا تجربه کرد، در تحقيق حاضر کوشش بر آن است تا به اطلاعات ارزشمندي از عناصرموسیقی درمعماری دوره ی صفوي در شهراصفهان دست يابيم. روش تحقيق در اين پژوهش توصيفي- تحليلي و بااستفاده از منابع کتابخانه اي مي باشد.
کلمات کلیدی : عناصرموسیقی معماری بناهای دوره صفوی عالی قاپو پل خواجو