بررسی عوامل موثر و تئوری پذیرش خرید آنلاین در تجارت الکترونیکی در استان فارس

بررسی عوامل موثر و تئوری پذیرش خرید آنلاین در تجارت الکترونیکی در استان فارس

ابراهیم عسکری1 سامان فروتنی2

1) دانشجویی کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات گرایش مدیریت منابع اطلاعاتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد صفاشهر،
2) دکترای مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد صفاشهر، ایران

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی پژوهش ها و دستاوردهای نو در علوم، مهندسی و فناوری های نوین(setbconf.com/2nd)
چکیده :
دنیای کسب¬وکار آمیزه¬ای از سرعت، رقابت، اطمینان و استفاده صحیح از فرصت¬ها و پرکردن خلاهای موجود در بازارهای جهانی می¬باشد. بازار سنتی ایران فارغ از این چالش¬ها بوده و برای تجارت در قرن بیست¬ویکم ساخته نشده است .بررسی تاثیر تبلیغات آنلاین بر رفتار خرید مصرف کنندگان ایرانی به منظور تطابق تبلیغات آنلاین با خواسته خریداران اینترنتی و جذب بازدیدکنندگان بیشتر برای تبلیغات آنلاین و ارائه راهکارهای موثرجهت بکارگیری این شیوه جدید تبلیغات امری لازم و ضروریست. پژوهش حاضر از نظر هدف كاربردي و از نظر روش انجام پژوهش، توصيفي از نوع پيمايشي - تحليلي است. مدل مفهومي اين تحقيق براساس مطالعات انجام گرفته تنظيم شد. روش پیشنهادی در 4 مرحله انجام شد که در مرحله اول به تحقیقات و پژوهش¬های پیشین در این حوزه می¬پردازد که در این مرحله انواع مدل های تجارت الکترونیک به همراه مدل های پذیرش فناوری مورد بحث قرار گرفت. مرحله دوم به طراحی مدل پیشنهادی براساس تحقیقات گذشته پرداخت که از UTAUT استفاده شد. باتوجه به مدل پیشنهادی پرسشنامه¬ای براساس مقیاس طیف لیکرت طراحی و در اختیار کاربران تجارت الکترونیک قرار داده شد که مرحله سوم را در بر می¬گیرد. مرحله چهارم به تجزیه و تحلیل نتایج بدست آمده از پرسشنامه با استفاده از ابزار SPSS می¬پردازد. این مطالعه اطلاعات بسیار ارزشمندی در مورد رفتار مصرف کننده در استان فارس ارائه می دهد. سازمان ها می¬توانند از نتایج هر یک از سازه هایی که بر تجارت الکترونیکی تأثیر می گذارند با هدف تقویت بخش و دامن زدن به استفاده از آن در میان مصرف کنندگان موجود در ایران استفاده کنند. با این حال، از آنجا که داده های جمعیتی نشان می دهد کاربران فعلی تجارت الکترونیکی جوانان با سطح درآمد و تحصیلات بالایی هستند، این نشانه این است که همه گروه های جمعیتی به سیستم های تجارت الکترونیکی دسترسی ندارند، علاوه بر این، اقداماتی از قبیل توسعه سیاست های بهبود امنیت خریدهای الکترونیکی، متنوع سازی روش های پرداخت آنلاین و ایجاد استانداردهای تجارت الکترونیکی برای ایجاد اعتماد بیشتر به استفاده از این کانال تجاری بسیار مورد نیاز است.
کلمات کلیدی : تجارت الکترونیک مدل پذیرش فناوری مصرف کننده.