تحلیل محتوای کتاب هندسه یازدهم با روش ویلیام رومی

نگین بابلی بهمئی1

1) دانشجویی کارشناسی آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا اهواز(س)

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی پژوهش ها و دستاوردهای نو در علوم، مهندسی و فناوری های نوین(setbconf.com/2nd)
چکیده :
از آنجا که کتب درسی از مهم ترین وسیله¬های آموزشی برای دانش‌آموزان و همچنین معلمان می‌باشند، پس محتوای آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. از طرفی اهمیت محتوای کتب درسی، وجود دانشی برای تحلیل محتوا را لازم گردانيده است. تحلیل محتوا از روش¬هاي عمده مشاهده اسنادي است که به وسیله آن می‌توان متون، اسناد ومدارك و در واقع هر نوع سند ثبت و مطالب ضبط شده¬اي را خواه مربوط به گذشته و خواه مربوط به زمان حال، مورد ارزیابی و تحلیلی منظم تر، دقیق تر و از همه مهم¬تر با درجات بالاتري از پایایی قرار¬داد.پژوهشگران به تحلیل¬محتوا به منزله روشی انعطاف پذیر براي تحلیل داده¬ها توجهی ویژه دارند. در این مقاله با تکیه بر روش ویلیام¬رومی به تحلیل کیفی محتوای کتاب هندسه پایه یازدهم رشته ریاضی پرداخته‌ایم. تکنیک ویلیام¬رومی یکی از روش‌های تحلیل متن و تصویر و سوالات کتاب¬های درسی است که می‌تواند میزان یادگیری فعال یادگیری فعال یادگیرنده را در جریان آموزش تعیین نماید. بنابه نظریه ویلیام¬رومی؛ چون ضریب درگیری بیشتر از 1/5 شد؛ کتاب هندسه پایه یازدهم از نظر محتوا کتابی غیرفعال بوده و نویسندگان بایستی در مطالب مطرح شده درکتاب تجدید نظر نمایند.
کلمات کلیدی : تحلیل¬محتوا ریاضی ویلیام رومی هندسه