تحلیل محتوای کتاب هندسه یازدهم با روش ویلیام رومی
تحلیل محتوای کتاب هندسه یازدهم با روش ویلیام رومی
نگین بابلی بهمئی1
1) دانشجویی کارشناسی آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا اهواز(س)
محل انتشار :
دومین کنفرانس بین المللی پژوهش ها و دستاوردهای نو در علوم، مهندسی و فناوری های نوین(setbconf.com/2nd)
چکیده :
از آنجا که کتب درسی از مهم ترین وسیله¬های آموزشی برای دانشآموزان و همچنین معلمان میباشند، پس محتوای آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. از طرفی اهمیت محتوای کتب درسی، وجود دانشی برای تحلیل محتوا را لازم گردانيده است. تحلیل محتوا از روش¬هاي عمده مشاهده اسنادي است که به وسیله آن میتوان متون، اسناد ومدارك و در واقع هر نوع سند ثبت و مطالب ضبط شده¬اي را خواه مربوط به گذشته و خواه مربوط به زمان حال، مورد ارزیابی و تحلیلی منظم تر، دقیق تر و از همه مهم¬تر با درجات بالاتري از پایایی قرار¬داد.پژوهشگران به تحلیل¬محتوا به منزله روشی انعطاف پذیر براي تحلیل داده¬ها توجهی ویژه دارند. در این مقاله با تکیه بر روش ویلیام¬رومی به تحلیل کیفی محتوای کتاب هندسه پایه یازدهم رشته ریاضی پرداختهایم. تکنیک ویلیام¬رومی یکی از روشهای تحلیل متن و تصویر و سوالات کتاب¬های درسی است که میتواند میزان یادگیری فعال یادگیری فعال یادگیرنده را در جریان آموزش تعیین نماید. بنابه نظریه ویلیام¬رومی؛ چون ضریب درگیری بیشتر از 1/5 شد؛ کتاب هندسه پایه یازدهم از نظر محتوا کتابی غیرفعال بوده و نویسندگان بایستی در مطالب مطرح شده درکتاب تجدید نظر نمایند.
کلمات کلیدی :
تحلیل¬محتوا
ریاضی
ویلیام رومی
هندسه