بررسی تربیت سیاسی و اجتماعی از دیدگاه نهج البلاغه

زهرا عابدین نژاد1 محمد باقری دادوکلایی2

1) دانشجوی کارشناسی رشتۀ آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه فرهنگیان، تهران
2) دانشجوی کارشناسی رشتۀ آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، ساری

محل انتشار : دومین همایش ملی نهج البلاغه در آراء و اندیشه های اسلام شناسان (nahj.fatemeh-ic.ir)
چکیده :
هدف از نگارش پژوهش حاضر بررسی تربیت سیاسی و اجتماعی از دیدگاه نهج البلاغه می¬باشد. اسلام آیین تربیت و سازندگی است و از آنجا که نهج البلاغه، یک کتاب تربیتی و شخصیت امام علی (ع) یک الگوی عالی تربیتی است در پژوهش حاضر سعی شده است که اهداف و روش¬های تربیت سیاسی و اجتماعی را از دیدگاه نهج البلاغه مورد بررسی قرار دهیم و از دیدگاه این کتاب، تربیت سیاسی یعنی مجموعه تدابیر و شیوه¬های مستخرج از نهج البلاغه و تربیت اجتماعی یعنی پرورش جنبه-هایی از رفتار آدمی که به زندگی او در میان جامعه مربوط است.
کلمات کلیدی : تربیت سیاسی تربیت اجتماعی نهج البلاغه