یادگیری کارآفرینانه: ضرورت و نقش آن در فرایند کارآفرینی
یادگیری کارآفرینانه: ضرورت و نقش آن در فرایند کارآفرینی
هادی براتی1 حمیده جلیلی2
1) استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
2) استادیار گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، بیرجند، ایران
محل انتشار :
اولین همایش ملی کارآفرینی با رویکرد تولیدات داخلی(nceuma.ir)
چکیده :
صاحبنظران کارآفرینی انواع مختلفی از کارآفرینی را ارائه دادهاند و بر این باورند همانطور که کارآفرینی در بخش اقتصادی کاربرد دارد، میتواند در بخشهای مختلف اجتماعی، فرهنگی- هنری، آموزشی و سیاسی نیز به کار گرفته شود. گرچه شباهتهای ظاهری زیادی بین فرایند انواع مختلف کارآفرینان وجود دارد اما شواهد تجربی موضوع حاکی از این است که تفاوتهایی زیادی نیز بین انواع مختلف کارآفرینان اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی- هنری، آموزشی و سیاسی وجود دارد. این پژوهش بر یک جنبه مهم و مشترک انواع مختلف کارآفرینی متمرکزشده و تلاش شده تا ضرورت و جایگاه مدلهای یادگیری کارآفرینانه در فرایند کارآفرینی بهطورکلی جدا از انواع مختلف آن موردبحث و بررسی قرار گیرد. نتایج بررسی انجامشده بیانگر این است که عوامل متعددی در فرایند کارآفرینی دخیل هستند ولی همواره شناسایی فرصتها در فرایند کارآفرینی نقش کلیدی را ایفا میکند، بهطوریکه از آن تحت عنوان قلب فرایند کارآفرینی یادشده است. ازاینرو؛ کارآفرینان برای رسیدن به آگاهی، درک و تشخیص فرصتهای کارآفرینی، ناگزیر به شرکت در امر یادگیری هستند و شرکت در فرایندهای یادگیری موجب توسعه و گسترش دانش موردنیاز برای شروع موفق یک فعالیت کارآفرینانه است. نتایج بررسی نشان داد که در ارتباط با یادگیری کارآفرینانه دو مدل یادگیری تجربی و یادگیری اجتماعی مطرحشده که در این پژوهش؛ بهمنظور درک بهتر نقش یادگیری کارآفرینانه در فرایند کارآفرینی موردبحث و بررسی قرارگرفته و در پایان مقاله بحث و نتیجهگیری و کاربردهای مدیریتی موضوع ارائهشده است.
کلمات کلیدی :
یادگیری کارآفرینانه
مدلهای یادگیری کارآفرینانه
فرایند کارآفرینی