نقش هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی در پیشبینی کارآفرینی در کارکنان دانشگاه پیام نور شهر رشت، سیاهکل و سنگر
نقش هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی در پیشبینی کارآفرینی در کارکنان دانشگاه پیام نور شهر رشت، سیاهکل و سنگر
پریوش مرادی کلارده1 پریسا مرادی کلارده2 پروفسور محمد نریمانی3
1) کارشناسی مدیریت صنعتی، دانشگاه پیام نور، واحد سیاهکل، گیلان، ایران
2) دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
3) استاد گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
محل انتشار :
اولین همایش ملی کارآفرینی با رویکرد تولیدات داخلی(nceuma.ir)
چکیده :
چکیده
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی کارآفرینی با توجه به نقش هوش هیجانی و مهارت های اجتماعی در کارکنان دانشگاه پیام نور شهر رشت انجام شد. این پژوهش یک مطالعه مقطعی-توصیفی بوده و جامعه آماری آن تمامی کارکنان دانشگاه پیام نور شهر رشت، سیاهکل و سنگر بودند که از میان آنان تعداد 68 نفر از با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه پرسشنامه هوش هیجانی بارآن (بارآن، 1995)، پرسشنامه مهارتهای اجتماعی (ماتسون، 2003) و پرسشنامه کارآفرینی (هیل، 2001) استفاده شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که کارآفرینی با هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی رابطه مثبت و معنادار دارد (01/0 >P). همچنین مولفههای هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی توانستند کارآفرینی را به صورت معنادار پیشبینی نمایند. نتایج بدست آمده تلویحات مهمی در زمینه گزینش و انتصاب کارکنان دانشگاهی داشته و لازم است که هنگام گزینش و مصاحبه روانشناختی به منظور انتصاب کارمندان، به ویژگی های روانشناختی آنان بویژه میزان هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی آنان توجه گردد.
کلمات کلیدی :
هوش هیجانی
کارآفرینی
مهارتهای اجتماعی
کارکنان