بررسی ارتباط رضایت شغلی با عملکرد شغلی در معلمان شهر سیاهکل

بررسی ارتباط رضایت شغلی با عملکرد شغلی در معلمان شهر سیاهکل

پریوش مرادی کلارده1 پریسا مرادی کلارده2 پروفسور محمد نریمانی3

1) کارشناسی مدیریت صنعتی، دانشگاه پیام نور، واحد سیاهکل، گیلان، ایران
2) دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
3) استاد گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

محل انتشار : اولین همایش ملی کارآفرینی با رویکرد تولیدات داخلی(nceuma.ir)
چکیده :
رضایت شغلی یکی از عوامل بسیار مهم در موفقیت شغلی است. رضایت شغلی عاملی است که باعث افزایش کارایی و نیز احساس رضایت فردی می‌شود. هدف از این پژوهش بررسی ارتباط رضایت شغلی با عملکرد شغلی در آموزگاران مقطع ابتدایی شهر سیاهکل (استان گیلان) بود. این پژوهش مطالعه‌ای توصیفی و هم‌بستگی بوده و جامعه آماری آن متشکل از تمامی معلمان منطقه سیاهکل بود که از میان آنان تعداد ۱۲۸ نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند. به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات از پرسش‌نامه های رضایت شغلی مینه سوتا (MSQ) و پرسش‌نامه عملکرد شغلی (JPQ) استفاده شد. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از نرم‌افزار SPSS و آزمون هم‌بستگی پیرسون مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل نشان داد که رضایت شغلی با عملکرد شغلی معلمان دارای ارتباط مثبت و معنادار است. با توجه به یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که رضایت شغلی بالا در معلمان موجب بهبود عملکرد آنان خواهد شد.
کلمات کلیدی : رضایت شغلی عملکرد شغلی معلمان