ارائۀ مدل علّی نیاز به خاتمه و قصد کارآفرینانۀ مجازی با توجّه به نقش واسطهای انعطافپذیری شناختی به طور غیرمستقیم
ارائۀ مدل علّی نیاز به خاتمه و قصد کارآفرینانۀ مجازی با توجّه به نقش واسطهای انعطافپذیری شناختی به طور غیرمستقیم
شعله محمودی1 فتانه محمودی2 نیما خادمی3
1) آموزگار و کارشناس ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی، شیراز، ایران
2) آموزگار و دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، شیراز، ایران
3) آموزگار و دانشآموختۀ کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان، شیراز، ایران
محل انتشار :
اولین همایش ملی کارآفرینی با رویکرد تولیدات داخلی(nceuma.ir)
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر، ارائۀ مدل علّی نیاز به خاتمه و قصد کارآفرینانۀ مجازی با توجّه به نقش واسطهای انعطافپذیری شناختی به طور غیرمستقیم بود. پژوهش حاضر توصیفی، از نوع همبستگی و به طور خاص از نوع تحلیل مسیر بود که در قالب طرحهای رگرسیونی اجرا شد. جامعۀ آماری شامل هنرجویان سال آخر فنی و حرفهای در شهر شیراز در سال تحصیلی 1399-1398 بود که در این شهر در مدارس دولتی مشغول به تحصیل بودند. نمونۀ آماری بر اساس جدول مورگان از جامعۀ آماری ذکرشده، برابر با 375 نفر بودند. روش نمونهگیری با توجّه گستردگی جامعۀ آماری، خوشهای چندمرحلهای بود. ابزارهای پژوهش، شامل مقیاس نیاز به خاتمه DeBacker & Crowson (2008)، پرسشنامۀ انعطافپذیری شناختی Dennis & Vander Wal (2010) و پرسشنامۀ کارآفرینی مجازی فکری، شفیع آبادی، نورانی پور و احقر (1392) بود. نتایج نشان داد که اثر غیرمستقیم ترجیح قطعیت بر قصد کارآفرینانۀ مجازی برابر با 12/0- و با مقدار t (21/3-) در سطح 01/0 معنادار است و اثر غیرمستقیم ترجیح ساختار بر قصد کارآفرینانۀ مجازی برابر با 08/0- و با مقدار t (11/2-) در سطح 01/0 معنادار است. همچنین اثر غیرمستقیم هر دو مولفۀ نیاز به خاتمه، یعنی ترجیح قطعیت و ترجیح ساختار بر قصد کارآفرینانۀ مجازی با ضرایب غیرمستقیم 12/0- و 08/0- معنادار است؛ لذا نتایج نشان می دهد که اثر غیرمستقیم ترجیح قطعیت و ترجیح ساختار از اثرات مستقیم آن بیشتر است.
کلمات کلیدی :
نیاز به خاتمه
قصد کارآفرینانۀ مجازی
انعطافپذیری شناختی غیرمستقیم.