ارائۀ مدل علّی نیاز به خاتمه و قصد کارآفرینانۀ مجازی با توجّه به نقش واسطهای انعطافپذیری شناختی به طور مستقیم
ارائۀ مدل علّی نیاز به خاتمه و قصد کارآفرینانۀ مجازی با توجّه به نقش واسطهای انعطافپذیری شناختی به طور مستقیم
شعله محمودی1 علی بهمنی2 نیما خادمی3
1) آموزگار و کارشناس ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی، شیراز، ایران
2) کارشناس ارشد IT و کارمند شرکت صنایع الکترونیک شیراز، شیراز، ایران
3) آموزگار و دانشآموختۀ کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان، شیراز، ایران
محل انتشار :
اولین همایش ملی کارآفرینی با رویکرد تولیدات داخلی(nceuma.ir)
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر، ارائۀ مدل علّی نیاز به خاتمه و قصد کارآفرینانۀ مجازی با توجّه به نقش واسطهای انعطافپذیری شناختی به طور مستقیم بود. پژوهش حاضر، توصیفی، از نوع همبستگی و به طور خاص از نوع تحلیل مسیر بود که در قالب طرحهای رگرسیونی اجرا شد. جامعۀ آماری شامل هنرجویان سال آخر فنی و حرفهای در شهر شیراز در سال تحصیلی 1399-1398 بود که در مدارس دولتی این شهر مشغول به تحصیل بودند. نمونۀ آماری بر اساس جدول مورگان از جامعۀ آماری ذکرشده، برابر با 375 نفر بودند. روش نمونهگیری با توجّه گستردگی جامعۀ آماری، خوشهای چندمرحلهای بود. ابزارهای پژوهش، شامل مقیاس نیاز به خاتمه DeBacker & Crowson (2008)، پرسشنامۀ انعطافپذیری شناختی Dennis & Vander Wal (2010) و پرسشنامۀ کارآفرینی مجازی فکری، شفیع آبادی، نورانی پور و احقر (1392) بود. نتایج نشان داد که ترجیح قطعیت و ترجیح ساختار بر ابعاد انعطافپذیری شناختی (ادراک کنترلپذیری، ادراک گزینههای مختلف و ادراک توجیه رفتار) تاثیر اثر معکوس و معناداری دارد. ادراک کنترلپذیری بر قصد کارآفرینانۀ مجازی تأثیر مستقیم و معناداری دارد. مؤلفههای انعطافپذیری شناختی بر قصد کارآفرینانۀ مجازی تأثیر مستقیم و معناداری دارد. ترجیح قطعیت و ترجیح ساختار بر قصد کارآفرینانۀ مجازی اثر معکوس و معناداری دارد.
کلمات کلیدی :
نیاز به خاتمه
قصد کارآفرینانۀ مجازی
انعطافپذیری شناختی مستقیم.