مدیریت دانش در شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارکهای علم و فناوری
مدیریت دانش در شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارکهای علم و فناوری
حسین رحیمی کلور1 مهتا عزیزی2
1) دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی
2) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، دانشگاه محقق اردبیلی
محل انتشار :
اولین همایش ملی کارآفرینی با رویکرد تولیدات داخلی(nceuma.ir)
چکیده :
امروزه موفقیت حال و آينده در رقابت بین سازمانها تا حد کمي مبتني بر تخصص راهبردي منابع فیزيکي و مالي و تا حد زيادي مبتني بر مديريت راهبردي دانش و داراييهاي دانشي خواهد بود. ظهور شرکتها و سازمانهايی که شالوده اصلی آنها مبتنی بر دانش و استفاده از ايدهها، خلاقیت و نوآوری است، از واقعیتهای دنیای کسب و کار جديد است. از اين رو، در سطح جهان شاهد اتخاذ راهبردهاي گوناگوني براي افزايش اثربخشي فعالیتهاي علمي و فناورانه و انتقال دستاوردهاي آن به صنعت و بازار هستیم که در اين بین پارکهای علمی از جمله راهکارهای مهم برای حمايت از شرکتهای دانشبنیان هستند، مديريت دانش مناسبترين شیوه و الگوی مديريتی برای سازمانهای دانشبنیان به حساب میآيد. از اين رو در اين مقاله سعی شده است ابعاد مختلف مديريت دانش در شرکتهای مستقر در پارکهای علم و فناوری مورد توجه قرار گیرد. پژوهش حاضر تلاش میکند با بهرهگیري از مطالعات گذشته و مرور آنها به روش تحلیلی و توصیفی، اطلاعات مفیدي در جهت درك بهتر مفهوم مدیریت دانش و ایفای نقش ان در شرکت های دانش بنیان را برجسته سازد، یافتههای پژوهش نشان میدهد که دانش نقش برجستهای را در فعالیتهای افراد و سازمانها ايفا میکند و سرمايههای فکری به تدريج جايگزين سرمايههای قابل لمس در کسب و کارها میگردند، تا بتوانند از این طریق با کسب مزيتهای رقابتی شانس ماندگاری خود را در عرصه صنعت و جامعه بیشتر نمايند.
کلمات کلیدی :
مديريت دانش
شرکت دانشبنیان
پارک علم و فناوري